Review De Mens + Ruben Block @ Werchter Parklife: zon en strand met vrolijke deuntjes

zaterdag, 17 juli, 2021

In afwachting van betere tijden zonder Corona-beperkingen moeten we het al voor het tweede opeenvolgende jaar stellen zonder editie van België’s grootste festival, Rock Werchter. Organisator Live Nation blijft echter niet bij de pakken zitten en organiseert al voor het tweede jaar een kleinschalig en corona-proof alternatief op de festivalweide in Werchter. Vorig jaar nog onder de noemer Werchter Zomerbar, dit jaar Werchter Parklife gedoopt. Zaterdagnamiddag mochten daar De Mens en Ruben Block het publiek vermaken.

Na de vele regenval die ons landje mocht trotseren in de aan dit concert voorafgaande week was het een slimme zet van de Schuer en co om de drassige wei met zand te bestrooien zodat niemand natte voeten kreeg. Het beach bar-gehalte kreeg zo een flinke boost. Belichting van het podium was in deze zonovergoten weersomstandigheden dus niet nodig, maar de twee schermen aan weerszijden van de bühne waren een meerwaarde in deze mooie setting waar zo’n 2.000 toeschouwers (geen uitverkocht huis dus) aanwezig waren. En een blinkende zomerzon was net als GigView van de partij.

In 2022 viert De Mens hun 30-jarig jubileum, maar van enig sleet is nog niets merkbaar bij deze sympathieke Vlaamse rockers. Ook al was er bij aanvang een wegwaaiend geluid, dat viel in het niets bij het enthousiasme dat het viertal (zanger/gitarist Frank Vander Linden, bassist/minister van sex Michel De Coster, drummer Dirk Jans en toetsenist David Poltrock) van het podium deed spatten en feilloos op het publiek oversloeg. Voor een deel van dat publiek leek dit zaterdagnamiddagconcert wel een gezinsuitstap. Een bewijs ook dat De Mens bij alle generaties aanslaat met hun aanstekelijke, de ene keer ietwat ingetogen, een andere keer dan weer dansbare levensliederen. Gretig werd er een dik uur lang geplukt uit de ganse discografie van de band, waarbij uiteraard de schoonheidsprijs ging naar de gevestigde waarden uit het De Mens-oeuvre, Jeroen Brouwers (Schrijft Een Boek), Dit Is Mijn Huis, Sex Verandert Alles, Kamer In Amsterdam, Zonder Verlangen, Irene, En In Gent, Maandag (met een punkstrofe zowaar) en slotnummer Ergens Onderweg. Het was moeilijk zittenblijven op de zitjes in de bubbel, zonde toch. Ambiance en interactie was er genoeg, want er werd geklapt, geroepen, gedanst, gesprongen, gezwaaid en gezongen dat het een lust was. Spek naar de bek van frontman Frank Vander Linden die weeral zijn talent als stand up comedian manifesteerde. En tevens een boeketje bloemen voor keyboardspeler David Poltrock, die nog maar sedert 2015 lid is van De Mens, maar met zijn subtiele toetsenpartijen iets extra toevoegt aan de sound van De Mens. Na een dik uur was de set van het viertal al gedaan en dat had gerust meer mogen zijn, want de succesformule van De Mens is na bijna 30 jaar nog lang niet uitgewerkt. Wel jammer dat er onmiddellijk na het optreden van De Mens muziek van Jennifer Lopez (Let’s Get Loud) werd opgestart, want dat sloeg als een tang op een varken. Een paar minuten later werd Gorki gedraaid en dat was toch wat passender.

Daarna kwam Ruben Block, vooral bekend als de zanger/gitarist van het stevige trio Triggerfinger, aan de beurt. Kijk gerust eens naar de review die ik reeds maakte van zijn concert in De Roma op 15/06/2021 (ziehier de link), want ook op Werchter Parklife was de set van Ruben Block in hetzelfde bedje ziek. Een te kalm begin, weinig interactie en een eigengereide muzikale koers die de toeschouwers met vraagtekens achterlieten. Kortom, ondanks het publieke excuus van Ruben dat hun eerste festivaloptreden er eentje was voor een geduldig publiek dat geconfronteerd werd met een set in aanbouw met meestal nieuw materiaal, draaide het uurtje Ruben Block uit op een optreden dat je niet bij je nekvel greep. En ditmaal had het als gevolg dat er mensen vroegtijdig hun tafeltje verlieten, terwijl de overblijvers erbij zaten en ernaar keken zoals een koe naar een voorbijrijdende trein. Enkel de song Niets Is Voor Altijd van Madou en de single Lights konden opnieuw bekoren. Trouwens, Madou treedt in het najaar opnieuw zelf op, na jarenlange stilte. En Ruben Block, die beste man heeft natuurlijk wel wat krediet opgebouwd en we hopen dat de mayo beter pakt als de cd begin 2022 het licht zal zien, maar dan moeten de grillige noise-geluiden (waarmee TC Matic en hun gitarist Jean-Marie Aerts in een ander tijdperk ooit scoorden) wat beter gefilterd worden zodat het publiek er niet van wegloopt.