Review Death DTA @ De Kreun

zaterdag, 16 april, 2016

Wat zit er toch in het water van de Kortrijkzanen? Nadat het al dringen was om binnen te geraken bij Dyscordia nauwelijks een week geleden is ook vandaag De Kreun al flink volgelopen nog voor de eerste band het podium onveilig maakt. Leuk dus voor de supportbands dat ze zich niet voor een lege ruimte in het zweet moeten werken en een opsteker voor organisator Alcatraz Clubshows.

Bloed en zweet krijgen we alvast in ruime dosis aangeleverd door Carnation dat vandaag de debatten mag openen. De efficiënte death metal in het straatje van Dismember en Bloodbath klinkt verrassend strak maar dat mag niet verwonderen aangezien enkele leden reeds een behoorlijke voorgeschiedenis hebben in de Belgische metalscène. Dankzij de tomeloze inzet van de band en dan vooral de atypisch ogende frontman Simon weet men het publiek al flink op te warmen en met Explosive Cadavers heeft men zelfs een bescheiden undergroundhit onder de kogelriemen. Het mag dan ook niet verwonderen dat het na afloop van hun optreden behoorlijk druk is aan de merchstand van Carnation. Een naam om te onthouden.

Diepgaand graven in het immer wegterende geheugen leert mij dat ik The Luciper Principle voor het laatst in 2009 op een podium heb bezig gezien. Sindsdien was het opvallend stil rond de band en die lange pauze heeft de populariteit van de band toch enigszins aangetast. De Kreun is nog altijd redelijk gevuld maar bij Carnation was het toch opvallend drukker. Meer zelfs, ondanks (of is het dankzij) de herhaalde oproepen van de frontman tot wat meer beweging verlaten nog extra mensen de zaal tijdens het optreden van de Nederlandse band. Boven de Moerdijk labelt men dit misschien nog als een ‘sympathieke’ zanger maar bezuiden die magische grens neemt men liever het woord ‘arrogant’ in de mond. Niet dat er muzikaal zoveel mis is met The Lucifer Principle maar een goede uitvoering valt op een koude steen wanneer je voor een setlist kiest met weinig tot geen herkenningspunten voor een publiek dat je al lang niet meer gezien hebt. Het is dan ook onbegrijpelijk dat men net hun meest in het gehoor liggende songs als Pitch Black Dawn, Let There Be Blood ofI Am The Law links laten liggen. Om het allemaal nog wat erger te maken dankt de zanger op het einde niet alleen DTA maar ook de Belgen van ‘Incantation’… In tegenstelling tot Carnation heeft The Lucifer Principle niet veel vrienden gemaakt vanavond.

En dan was het tijd voor de hoofdmoot van de avond: Death To All, zoals de band die vroeger kortweg Death heette nu ten tonele verschijnt. Om nog even kort de situatie te schetsen: na het overlijden van Death-oprichter en -frontman Chuck Schuldiner in 2001 kwam er in 2012 een reïncarnatie van Death met voormalige groepsleden, zij het onder de naam Death To All. Natuurlijk waren er voor- en tegenstanders van deze opzet, maar de tournees huldigden steeds de nalatenschap van Chuck Schuldiner en kenden veel succes, zowel in zaal als op festivals (remember Graspop 2014 en Alcatraz 2015). En nu in 2016 kwamen drummer Gene Hoglan, bassist Steve DiGiorgio, gitarist Bobby Koelble en zanger/gitarist Max Phelps opnieuw naar Europa met de European Thought Patterns tour. Gedurende twee uren etaleerden deze musici een technisch ongeëvenaard meesterschap en dat zelfs ondanks het feit dat de gitaren en bas waren zoekgeraakt ergens tussen de luchthaven van Moskou en de luchthaven van Zaventem met als gevolg dat de heren zich dus uit de slag moesten trekken met geleende instrumenten (zo speelde Steve DiGiorgio bijvoorbeeld op een zevensnarige bas van de groep Obscura die eerder op de tour het voorprogramma verzorgden, maar in Kortrijk niet op de affiche figureerden). Meermaals werd Chuck geëerd en de setlist sprak boekdelen, want alle zeven studio-albums van Death kwamen aan bod ('Scream Bloody Gore', 'Leprosy', 'Spiritual Healing', 'Human', 'Individual Thought Patterns', 'Symbolic', 'The Sound Of Perseverance') en daar lustte het publiek wel pap van. Kijk hieronder maar eens naar de setlist en stel ook vast dat er verrassend werd geopteerd om een instrumentale versie van de Slayer-songs Raining Blood en Black Magic te spelen. Het staat als een paal boven water dat Death To All niet zomaar een tributeband is en dat er op een waardige manier respect wordt betuigd aan het genie dat Chuck Schuldiner was. Iemand die veel te vroeg gestorven is en wiens muziek altijd zal blijven voortleven. Trouwens, ook de Kortrijkse burgemeester Quickie zag van aan de zijkant van het podium dat het goed was.

De setlist:

• The Philosopher
  • Leprosy / Left To Die