Review Dream Theater @ Capitole - James LaBrie en co stellen nieuw album voor op 1e editie Ghent Indoor Metal Fest

dinsdag, 25 juni, 2019

Het is een druk jaar voor Dream Theater. Nadat enkele maanden terug ‘Distance Over Time’ – de intussen reeds veertiende langspeler van de groep – werd uitgebracht, staat de zomer in het teken van het touren. James LaBrie, John Petrucci en de overige leden van het progmetal gezelschap maken momenteel de Europese podia onveilig. Naast tussenstops te onder meer Hellfest, Barcelona Rockfest en MetalDays, hield Dream Theater eveneens in ons land halt. Niet de weide van Graspop Metal Meeting maar wel de Gentse theaterzaal Capitole werd als locatie uitgekozen. GigView vaardigde afgelopen dinsdag een reporter naar de Arteveldestad af. Diens bevindingen leest u in onderstaand verslag.

Het zag er lange tijd naar uit dat Dream Theater het zonder voorprogramma zou moeten stellen. Ternauwernood werden echter niet een maar twee opwarmers aan de line-up toegevoegd. Jason Richardson Ft. Luke Holland en Andy McKee mochten respectievelijk de avond op gang trappen. Over hoe het eerstgenoemde duo het ervan af bracht, kunnen we vrij kort zijn. Snarenplukker Jason Richardson en percussionist Luke Holland toonden aan hun instrumenten prima te beheersen. Het grotendeels instrumentale repertoire slaagde er helaas niet in om een blijvende indruk na te laten. Met onder andere Fragments werden ook enkele gezongen composities gebracht. De vooraf opgenomen vocalen zorgden er echter voor dat deze nummers als weinig spontaan overkwamen. Een voor goed de helft gevulde zaal bedankte de Amerikaanse muzikanten na afloop met een beleefd applaus. Slecht was het dan niet, opgewarmd waren we louter klimatologisch. Het was nu eenmaal een bloedhete avond.

Het was aan Andy McKee om een diepere indruk na te laten dan diens voorgangers. In deze missie faalde de in Kansas geboren gitarist echter faliekant. Net zoals bij Richardson en Holland het geval was, twijfelde naderhand niemand aan de technische capaciteiten van de muzikant. Louter een etalering van talent is echter onvoldoende om geestdrift bij het publiek los te maken. Een deel van de steeds beter gevulde zaal mocht dan verrassend enthousiast reageren, onze reporter deed zijn uiterste best om niet in te dommelen. Naar het einde van de set toe, resulteerde een geslaagde bewerking van Toto’s klassieker Africa in een zeldzaam hoogtepunt. Dat Dream Theater toetsenist Jordan Rudess tijdens het slotnummer een gastbijdrage voor diens rekening nam, geven we ook nog mee. Als masterclass in akoestische gitaar kon deze passage van Andy McKee tellen, als opener voor Dream Theater helaas een stuk minder.

Iets voor half tien werden de lichten gedoofd en weerklonk een instrumentale intro door de zaal. U raadt het goed: de heren van Dream Theater stonden op het punt eraan te beginnen. Wie hoopte op een integrale uitvoering van ‘Metropolis, Pt. 2: Scenes from a Memory’, was eraan voor de moeite. Aan het succesalbum dat dit jaar twintig kaarsjes uitblaast, werd in Gent geen bijzondere aandacht besteed. Met onder meer de composities Fall Into The Light en Barstool Warrior, nam het recent verschenen ‘Distance Over Time’ wel een nadrukkelijke plaats in op de setlist. Zanger James LaBrie was goed bij stem en nam meermaals de tijd om de aanwezigen toe te spreken. Ook de andere groepsleden hadden er zichtbaar zin in. Het zittend publiek – een voor menig metalhead ongewone manier om een optreden bij te wonen – kon de technisch complexe nummers naar waarde schatten. Na net geen anderhalf uur op het podium te hebben gestaan, trokken de muzikanten zich terug in de coulissen. Dit was gelukkig maar van korte duur. Enkele ogenblikken later werden we namelijk getrakteerd op bisnummer As I Am. Een geslaagd optreden, al had het voor velen heel wat langer mogen duren!