Review Duran Duran @ Vorst Nationaal

zondag, 29 januari, 2012

Ik geef het toe, ik heb altijd een beetje een 'haat/liefde' relatie gehad met Duran Duran. Hun twee eerste albums 'Duran Duran' en 'Rio' behoren tot twee van mijn favoriete platen uit de jaren '80 maar daarna koelte de liefde wat af. Hun meeste recente 'All You Need Is Now' greep echter terug naar die beginjaren, het verslag hierover leest u hier. Een ding is zeker, je haat hen of je houdt van hen, maar Duran Duran is en blijft één van die iconen van een generatie. Vorst Nationaal was dan ook goed volgelopen deze avond.

Openingsact The Tellers zijn vooral bij onze Zuiderburen heel goed gekend, dat bleek enkele jaren geleden op AB @ Bota waar ze headliner mochten zijn die avond en de AB volledig plat speelden. De grootste kracht ligt bij een  strakke muziekstijl waar vooral de percussie een grote rol speelt. Het waren vooral die nummers waar de drum volledig zijn gang mocht gaan die het meest in het oog sprongen. De iets rustigere nummers kwamen wat minder goed tot hun recht, maar op het einde toen de keyboard speelster op de drum plaats nam en de drummer ging mee slaan op de drums kregen we een climax die een headliner waardig is. The Tellers kwamen en overwonnen. Ze kregen zowaar een groot deel van het publiek zelfs mee. Mooi optreden, jammer dat het geluid niet al te zuiver stond. Hoog tijd dat ook Vlaanderen deze band wat beter gaat leren kennen.

Duran Duran greep vanaf de eerste noot het publiek stevig bij de keel. Bij 'Before The Rain' lukte dat nog niet geheel, maar vanaf 'A View To A Kill' ging het hek volledig van de dam. Zelfs het publiek op de tribunes sprong recht en deed duchtig mee. Simon le Bon en de zijnen weten ook goed hoe ze een publiek moeten entertainen. We kregen de nodig show, ook wat clichés en mooie beelden op de achtergrond. Misschien wat veel kitsch met momenten, maar niet in die mate dat het overdreven 'gemaakt' over kwam, integendeel. We zagen een band die er duidelijk zin in had en dat ook uitstraalde naar het publiek toe, die daar gretig op inging. Hoogtepunten genoeg, maar opvallend was dat ook de nieuwe nummers enorm in de smaak vielen zoals het prachtig gebrachte 'All You Need Is Now'. Toch waren de hoogtepunten vooral de iets oudere nummers zoals bvb.  'Notorius' en 'Hungry Like The Wolf'. Een mooi intiem moment kregen we met 'Sunrise' waarna het dak er volledig afging bij 'Wild Boys'.

Het publiek vroeg een bisronde en kreeg dit ook. Een wel heel lang uitgesponnen 'Girls On Film' waarin Simon zijn band leden een voor een voorstelde en zowaar het publiek insprong, dit was de kers op de taart. Ze sloten af 'Rio', die song werd opgefleurd met mooie beelden op de achtergrond, een waardige afsluiter van een heel geslaagde avond.

Setlist:

• Before the Rain
  • Planet Earth