Review Elbow @ Lotto Arena

zondag, 6 november, 2011

Deze avond zou gedenkwaardig worden, na de positieve berichten over hun optreden in Vorst Nationaal op 5 november waren de verwachtingen van dit concert in de Lotto Arena hoog gespannen.

Bij het binnenkomen was het strijkensemble van Elbow alvast bezig aan een soort opwarmingsset, dit werd door het publiek ten zeerste  geapprecieerd. Het was het begin van een meer dan geslaagde avond.

Eerst was er nog een voorprogramma van Howling Bells. Deze band komt uit Australie en ze klonken lekker meeslepend. Ze beschikten tevens over een heel bewegelijke frontvrouw met een best wel beklijvende stem. Het zorgde wel voor een mysterieus sfeertje dat met momenten wel kon boeien maar naar het einde toe een heel klein beetje eentonig begon te worden, slecht was het zeker niet, integendeel.

Hierna kwam Elbow dus. In 2008 speelden ze de AB in Brussel plat. Ondertussen bewezen ze al dat ze zelfs een intiem concert op de festivalweide van Rock Werchter konden brengen, ze brachten de weide in vervoering. Ook het publiek in de vol gelopen Lotto Arena genoot met volle teugen. Naast de meer 'up-tempo' nummers als bvb 'Ground for divorce', dat door het publiek duchtig werd meegezongen, was er ook plaats voor intieme momenten tussen de keyboard speler en de zanger Guy Garvey. Hierbij waren de songs als 'The River' en het wondermooi gebrachte 'Lippy Kids' de hoogtepunten. Daarnaast weet Garvey verduiveld goed hoe hij zijn publiek moet bespelen. Hij maakte grappen en grollen bij de vleet en maakte gebruik van de nodige clichés zoals 'armen in de lucht'.  De circa 8000 aanwezigen aten gretig uit zijn hand en werden beloond met een top optreden. Naast de stem van Garvey was er uiteraard ook de muzikale aankleding, de bandleden weten verduiveld goed hoe ze hun instrumenten moeten bespelen. Ook puur technisch was het een hoogstaand avond.

Halfweg het optreden trakteerde de band zichzelf op hun 20 jarig bestaan in het vak, een hele prestatie. De set werd afgesloten met het wondermooie 'Open Arms', hierna kwamen ze nog terug voor drie bisnummers. Deze bisnummers waren de kerst op de taart, bij deze nummers zat onder meer het prachtige nummer 'One Day Like This'.

Conclussie, dit was wederom een geslaagd avondje vol 'intieme magie'.

Setlist:

• The Birds