Review Good Riddance + The Offspring @ 013

donderdag, 16 juni, 2016

Eén week voordat The Offspring op de Main Stage van Rock Werchter zal spelen stond de band in Nederland in de 013.

Als voorprogramma bracht de band Good Riddance en Harsh Realms.

De Nederlandse punkrock band Harsh Realms mocht de avond op gang trappen. Helaas door een vertraging konden we slechts enkele nummers meepikken. Van dat geen wat we zagen waren we best aangenaam verrast. De mannen stonden met een smile tot achter hun oren op het podium en waren super content dat ze mochten openen voor Good Riddance en The Offspring. Blijf de mannen zeker opvolgen want dit bandje zou in de toekomst nog wel eens kunnen doorbreken.

Wanneer het voorprogramma Good Riddance bijna The Offspring weg speelt weet men dat men een degelijk programma voorgeschoteld heeft gekregen. De punkrockers uit Santa Cruz stonden weer eens gretig op het podium. Helaas ging het eerste nummer een beetje de mist in maar vanaf het tweede nummer was de band gelanceerd voor een spetterende show. Van 2007 lastte de band een pauze in maar in 2012 kondigden ze hun reünie aan. Deze pauze heeft hun zeker goed gedaan want de band knalt opnieuw als vanouds. Anno 2015 bracht de band 'Peace In Our Time' uit via Fat Wreck Chords en met deze plaat bracht de band een oerdegelijke plaat uit. Van deze plaat bracht de band enkele nummers zoals Disputatio, Half Measures en Running on Fumes. De enigste spelbreker deze avond was een beetje de sfeer. Het publiek was een beetje tam op enkele tientallen mensen na. De band is helaas niet zo bekend als The Offspring maar technisch gezien staat de band zeer hoog aangeschreven. Zonder te veel blabla knalde de band 18 nummers aan elkaar vast. De hoogtepunten waren natuurlijk hun oude klassiekers zoals Heresy, Hypocrisy, and Revenge en Yesterday's Headlines en Mother Superior.

Setlist:

• Letters Home
  • Disputatio
  • Last Believer
  • Heresy, Hypocrisy, and Revenge
  • A Credit to His Gender
  • All Fall Down
  • Half Measures
  • Without Anger
  • Weight of the World
  • Running on Fumes
  • Fertile Fields
  • Salt
  • Yesterday's Headlines
  • United Cigar
  • One For the Braves
  • Shit-Talking Capitalists
  • Mother Superior
  • Shadows of Defeat

The Offspring kan op festivals meestal niet overtuigen, maar komt in zaalshows toch altijd beter tot zijn recht. Hoewel er zoals traditioneel weer grinta ontbrak en er in de plaats gekozen werd voor technisch correct te spelen. Dexter Netherlands,  ik bedoel Dexter Holland en zijn trawanten bleven er toch ook nu weer het hele optreden lang wat stijfjes uitzien. Na een stevige opwarmer door de groep Good Riddance werd er gestart met You're Gonna Go Far, Kid en dat is zowat het enige liedje van hun laatste 3 albums dat aan lijkt te spreken bij het publiek. Met het tweede nummer Want You Bad begon de schwung langzaamaan in de band te komen, maar pas met Come Out And Play brak de zaal echt los.

Een anticlimax volgde toch wel met de recentere single Coming For You en het zelfden gespreelde Lightning Rod. De schwung was er weer uit. Met Have You Ever? kregen ze die er langzaamaan terug in, maar menig Offspring-fan weet dat als ze dit live spelen er nadien een knaller volgt: Staring At The Sun. Dit keer konden ze het momentum wel voor enkele nummers aanhouden, door wat ouder materiaal als Cool To Hate, Bad Habit en wat tragere het Gotto Get Away te spelen.

Maar die minder oude hitjes moeten er ook doorgevoerd worden, en Hit That kan misschien nog wel als een leuk nummer beschouwd worden, maar het rustinge Kirsty Are You Doing Okay kreeg vrijwel geen respons. Stilte voor de storm?

Welja, met Why Don't You Get a Job? krijg je het volk altijd wel aan het dansen en zingen, en met All That I Want is het tempo er dan ook weer terug in. Maar het nummer (Can't Get My) Head Around You deed het publiek toch weer stilvallen. Om dan weer uit te pakken met een meezinger als Pretty Fly For A White Guy om het publiek terug in de gang te krijgen. Kippenvelmoment bij uitstek is toch altijd wel The Kids Aren't Alright, dat zich meer en meer als een pop/rock klassieker begint te manifesteren.

Toen was het plots gedaan. Maar geen enkel persoon in het publiek dat daar in trapte, er was immers nog dat éne nummer. En inderdaad, de heren kwamen terug op het podium voor twee nummers. Eerst het behoorlijk agressieve Americana en uiteindelijk dan toch het grootse Self-Esteem. Meezingen van begin tot het einde met de nodige yeah-whoos en lalala's. Yeahs en whoos zijn natuurlijk het trademark van Offspring liedjes. Dus menig toeschouwer die geen teksten kende kon toch vlotjes meezingen. Uitgekookte jongens toch die van The Offspring.

Al bij al een zéér plezant optreden. Maar het is hoe langer hoe duidelijker aan het worden dat The Offspring meer en meer moet teren op hun rijke historie, maar qua nieuwer materiaal volledig hun relevantie verloren hebben. Het mag dan ook niet verbazen dat er nauwelijks nog  jeugd komt naar hun optredens.

Setlist:

• You're Gonna Go Far, Kid
  • Want You Bad