Review Graspop Metal Meeting: donderdag 15 juni 2017

donderdag, 15 juni, 2017

Een nieuwe editie van Graspop Metal Meeting, metalfans vanuit heel Europa en zelfs daarbuiten kijken er jaarlijks naar uit. 2017 beloofde een tot nu toe unieke editie te worden, te wijten aan headliner Rammstein die voor het eerst op Belgisch grootste metalfestival zou spelen. Maar vooraleer deze topdag aan bod komt, mag ook de voorafgaande dag niet onbesproken blijven.

Op donderdag mobiliseren al heel wat metalfans zich richting Dessel om zich op de Boneyard (de naam van het kampeerterrein) te vestiging of hun intrek te nemen in Metaltown of gelijkaardige verblijfplaatsen. Daar horen sinds een aantal jaar al ook wat bands bij die in de Marquee, Metal Dome en op de Jupiler Stage spelen.

Net als vorig jaar hoorde daar een selectie Belgische bands bij uitgekozen door Channel Zero frontman Franky DSVD in samenwerking met Red Bull Music. Dit jaar viel de keuze op Hexa Mera, Wolves Scream en rijzende ster King Hiss. Geen van de drie nieuwkomers op Graspop, dus wel al wat ervaring achter de rug. Maar ook Thurisaz was terug na 10 jaar afwezigheid op het festival en Antwerpen was verder goed vertegenwoordigd met Bear en Off The Cross.

Carnation - Jupiler Stage

Carnation mocht de boel openen op de Jupiler Stage. Het publiek kwam mondjesmaat het terrein op en de eerste pintjes werden getapt en gedronken. Deze deathmetalband uit Heist-op-den-Berg is sterk aan de weg aan het timmeren, getuige hiervan hun passage in Japan waarvan ze een live cd hebben uitgebracht. Muzikaal was het dan ook een sterke opener op de Jupiler Stage die er keihard tegenaan knalden, maar zulke deathmetal komt toch het best tot zijn recht in een donkere zaal.

Hexa Mera - Metal Dome

Terwijl de mensen nog lekker in de zon aan het nagenieten waren van de sterke set van Carnation, trokken velen de Metal Dome in om het volgende Belgische geweld on stage te zien: Hexa Mera. Voor de tweede keer staat deze Brusselse melodic deathmetalband op het podium op Graspop, nu hand-picked door Franky DSVD, die hen op zijn ‘plat Antwerps’ aankondigde. Steeds meer en meer bezoekers kwamen het terrein op na hun kampeerspullen te hebben gedumpt op de Boneyard, waardoor de Metal Dome tot achteraan al gezellig gevuld was. Wat kan een band van eigen bodem nog meer wensen? Een goed optreden spelen natuurlijk! En dat deed Hexa Mera. Met een groot projectiescherm op de achtergrond speelde elke band trouwens deze avond in de Metal Dome, leuk meegenomen voor hen. Hexa Mera gaf er een ware lap op. De eerste moshpits in de Metal Dome ontstonden en naar het einde van het optreden toe vroeg de zanger voor een wall of death al zo vroeg op de dag en dat kreeg hij ook. De band was volledig in zijn nopjes en het publiek leefde zich uit. Zo moet dat!

Bear - Jupiler Stage

Bear stond vervolgens op de Jupiler Stage. Het is hun eerste maal op Graspop en de heren hadden er zin in, dat was duidelijk. Hun technische metalcore gaat bij de geïnteresseerden door merg en been, meer dan logisch dat er menig moshpit ontstond. Het Graspop publiek had er ten zeerste zin in op deze eerste dag. Ze werden door zowel zanger als muzikanten dan ook goed opgejut.

Wolves Scream - Metal Dome

Ook Wolves Scream mocht op de Metal Dome planken staan. De tweede Franky DSVD hand-picked Belgische band gaf er een minstens even grote lap op. Met hun metalcore brachten ze een actief publiek teweeg. De eerste rijen deden duchtig met de band mee terwijl verderop mosh- en circlepits werden gehouden en ook crowdsurfers werden her en der gespot. De zanger kwam ook even de eerste rijen gedag zeggen en zong vanop het hek een deel van een nummer. Nog even de obligatoire groepsfoto met publiek op het einde en opdracht volbracht!

Off The Cross - Jupiler Stage

Off The Cross is aan een gigantische opmars bezig. Groezrock, Antwerp Metal Fest, Epic Metal Fest en ga zo maar door, de heren doen het allemaal met slechts één album onder de arm. Divided Kingdom slaagt in als een bom en de band wordt nu massaal gepromoot. Zo zijn ze ook opgemerkt door Graspop Metal Meeting om er hun eerste optreden ooit te spelen. De Jupiler Stage was de plek om er een feest van te maken. Loodzware muziek galmde overheen de plaza en de band beukte erop los, alsook het publiek dat stof deed opwaaien met hun moshpits.

King Hiss - Metal Dome

En daar was Franky dan weer op het podium om snel even King Hiss aan te kondigen. Al voor de derde keer stonden ze hier op de planken en ze lijken steeds beter en beter te worden. Sterker nog, met hun combo van sludge en stonerrock die met momenten vrij hard klinkt, verschroeiden ze de Metal Dome, wat een energie, wat een performance! Het publiek leek iets rustiger, maar fans zongen uit volle borst met de nummers mee en klapten wanneer hen dat gevraagd werd door zanger Jan Coudron. Ze ontvingen op het einde luid applaus voor hun geweldig optreden in de nokvolle Metal Dome en gingen het podium af grappig genoeg al dansend onder de tonen van Abba’s Dancing Queen. Je stond misschien zelf mee te dansen of te zingen, geef toe!

Born From Pain - Jupiler Stage

En het was niet alleen een exclusief Belgisch avondje donderdag wat het aanbod aan bands betrof, want ook Nederland mocht met Born From Pain een afvaardiging sturen. Deze stoere kerels uit Nederlands Limburg draaien toch ook al twintig jaartjes mee in het Euro-hardcorelandschap en beukten van begin tot eind onvermoeibaar door. Zanger Rob Franssen spoorde het publiek meermaals aan om zich te laten gelden en wilde taferelen voor het podium waren het antwoord. Positieve agressie, dat is waarom het gaat. Born From Pain was een uitstekende voorbereiding voor bijvoorbeeld Hatebreed later tijdens het Graspop-weekend.

Thurisaz - Metal Dome

Belgische black/doom metal band Thurisaz mocht voor het eerst in 10 jaar weer aantreden op Graspop. En dat zou de volledige Metal Dome geweten hebben. Zware gitaren en donkere grunts werden afgewisseld door meer melodische stukken waarbij de live aanwezigheid van de strijkers echt een meerwaarde was, heel speciaal en leuk dat dit erbij was. Het duurde niet lang voor iedereen ondergedompeld was in de doomsferen. De band leek zich helemaal thuis te voelen op het podium en genoot duidelijk minstens evenveel als het publiek. Ze zetten een strakke performance neer die gerust nog wat langer had mogen duren. Voor zij die Thurisaz ondanks al die jaren nog niet kenden, zal dit ongetwijfeld een fijne ontdekking geweest zijn.

Surprise act: Brides of Lucifer - Marquee

Net als vorig jaar was er een surprise act voorzien in de marquee. Vorig jaar was dat Trivium die later op het festival nog eens zouden spelen en ook dit jaar ging de eer naar een act die al op de line-up geprogrammeerd stond. Brides Of Lucifer, een compleet nieuw project. Aan de basis van het idee staan Steven Kolacny van Scala, Koen Buyse van Zornik en Ives Mergaerts (Kick,TPO). Zij wilden het meisjeskoor Scala combineren met metal. Zo gezegd, zo gedaan, maar niemand wist waaraan zich te verwachten. Alvorens hun geplande première op vrijdag, mochten ze het resultaat van hun repetities alvast deze avond live brengen. De marquee zat daarom ook volgestampt met vele nieuwsgierigen, iedereen keek uit naar wat dit ging worden. Op voorhand waren al heel wat critici aan het verkondigen dat dit niet thuishoort op hun favoriet metalfestival, maar hen moeten we lik op stuk geven. Wat we daar op het podium zagen was uniek en al zullen de meningen her en der verdeeld blijven, de grote meerderheid omarmde dit project. De dames van Scala waren uitgedost elk in een eigen speciaal voor hen gemaakt duivels kostuum, ze namen plaats over het hele podium en plots werd Holy Diver van Dio gespeeld door de muzikanten, waar ook gitarist Yannick De Pauw (Vigilante) en bassist Joeri van de Schoot (Evil Invaders) deel van uitmaken. Ook de cover van Pantera’s Walk was een schot in de roos, al snel werden de meisjes met hun engelenstemmen overtroffen door het gebulderd van het publiek (je weet wel, “re-spect-walk”). De griezelig uitgedoste dames hadden wel het probleem dat ze hoofdzakelijk op de achtergrond stonden en dat hun stemmen te zacht stonden tegenover de muziek, dus daar kan nog aan gesleuteld worden. Wat voor sommigen misschien ook een pijnpunt was, was het feit dat de zang van de dames heel monotoon was, steeds hetzelfde, maar dit is bij een koor vaak het geval. Maar wat ze brachten was eigenlijk een waar metalfeestje, met nog verdere covers van Judas Priests Painkiller, Rammsteins Engel, Iron Maidens Fear of the Dark en zoveel meer (zie setlist onder). Je kan je dus inbeelden dat bijna de hele marquee stond mee te zingen, sfeer verzekerd!

De setlist:

• Holy Diver (Dio cover)
  • Walk (Pantera cover)