Review Hammerfall @ Trix

dinsdag, 20 januari, 2015

Heavy metal fans worden zo vroeg op het jaar al flink in de watten gelegd. Sabaton kwam onlangs naar de Lage Landen en ook Hammerfall toert rond. Ze speelden eerst in de 013 in Tilburg en de dag erna in Trix in Antwerpen. Ze kwamen er hun nieuw album (r)Evolution voorstellen, maar het werd eerder een groot best-of optreden.

De Trix was niet uitverkocht, maar zat aardig vol. Uiteindelijk is dit veel gezelliger dan een propvolle zaal. Hammerfall had Serious Black en Orden Ogan mee op tour.

Serious Black mocht als eerste. Een nog vrij onbekende band, waarvan je dus kan denken dat ze nog veel moeten bewijzen en daarom als eerste moeten. Maar dit is niet zomaar een band als je de line-up bekijkt. Serious Black bestaat uit Roland Grapow (Masterplan), Thomen Stauch (ex-Blind Guardian), Mario Lochert (ex-Visions Of Atlantis), Dominik Sebastian (Edenbridge), Jan Vacik (ex-Dreamscape) en zanger Urban Breed (ex-Tad Morose). Daarom dat het ook zo gestroomlijnd en professioneel oogde en klonk! Veel speeltijd kregen ze niet als eerste band (slechts een half uur), maar het was genoeg om de smaak te pakken te krijgen van hun debuutalbum ‘As Daylight Breaks’, gevuld met melodische heavy metalsongs die het publiek wisten te overtuigen. Benieuwd naar wat deze band nog in de toekomst zal brengen. Zou hun bandnaam trouwens een knipoog zijn naar de peetvader Sirius Black van Harry Potter?

Orden Ogan is een Duitse folk/power metalband. De vier bebaarde mannen kwamen met hun Keltische outfits het podium op met het doel het publiek voor zich te winnen. Ook zij kwamen een nieuw album voorstellen. Ze brachten recent ‘Ravenhead’ uit. Hiervan speelden ze F.E.V.E.R. en titeltrack Ravenhead, beiden zeer goede en catchy nummers. Hun latere cd’s neigen meer naar de power metal dan naar de folk metal. De muzikanten zelf leken zich rot te amuseren want de glimlach op hun gezicht verdween maar niet. Ook het publiek kon de muziek smaken, er was veel sfeer en interactie. De nadruk moet hier toch wel gelegd worden op de fantastisch gitaarsolo’s die in zowat elk nummer meermaals voorkwamen. Een voor een lieten de gitaristen (waaronder ook de zanger) hun gitaartalent zien. Het was een genot om dit te horen en vooral live te zien. Want wie naar ‘Ravenhead’ zal luisteren, moet zich realiseren dat deze muziek live veel beter klinkt.

De band speelde ook nog wat oudere nummers zoals To The End en We Are Pirates, waar dan weer wel wat meer dansbare melodische folk invloeden in voor kwamen. Zanger Sebastian liet het publiek ook bijdragen aan de muziek. Meermaals vroeg hij hen een kort maar krachtige zin in te oefenen voor ze een nummer speelden, zodat het publiek luidkeels kon meezingen. Onder het motto dat Nederland de  dag ervoor luider was, stimuleerde hij de mensen genoeg om dat ook te doen. Dit was al het tweede geslaagde optreden van de avond!

Je zou kunnen denken dat iedereen voor Hammerfall kwam, maar tijdens de wissel verdwenen toch enkele grote Orden Ogan fans naar achter. Het was dan ook aangenaam vertoeven in de zaal met wat plaats tussen de mensen doorheen de zaal. Maar ondertussen was er genoeg volk gearriveerd om Hammerfall te verwelkomen in een goed gevuld zaal.

De sfeer was er dan ook het hele optreden lang goed te vinden. Het decor was alvast indrukwekkend. Een grote background waar het drumstel voor stond op een verhoog, met spots boven, onder, links en rechts. Een intro werd afgespeeld en rookwolken werden het podium opgespoten. De muzikanten kwamen een voor een op en schoten in actie met het nieuwe nummer Hector’s Hymn. Zanger Joacim Cans vloog tenslotte het podium op en werd enthousiast verwelkomd. De setting was gezet. De band leek in vorm en het zou een geweldig optreden worden.

Wie het recentere Hammerfall materiaal maar niets vind, had deze avond niet te klagen. Het hele optreden leek haast een best-of setlist. Zo werd er verdergegaan met Any Means Necessary en daarop het geluid van een motor… Dat kon maar één ding betekenen, Renegade, dat uit volle borst werd meegezongen door het publiek. De ene na de andere hit werd op het Antwerpse publiek gesmeten (Blood Bound, Let The Hammer Fall, anyone?). De band zelf leek zich ook te amuseren, zowel met het publiek als met elkaar. Naast zanger Joacim stond ook gitarist Pontus vaak in de spotlight. Hij joeg Joacim even het podium af. Wat er dan volgde, was een instrumentaal moment. Pontus gaf een korte solo, gaf de toorts door aan oud-bassist Magnus die opnieuw bij de band is en liet vervolgens de blonde gitarist Oscar zijn ding doen. Samen speelden ze met nieuwbakken drummer David Wallin verschillende bekende Hammerfall melodieën het een na het ander, voorbeelden zijn The Dragon Lies Bleeding, Steel Meets Steel, Riders of the Storm, … Heerlijk om zien en horen!

Het spektakel hield niet op. Het was de verjaardag van Oscar en dat vierden ze door tijdens Threshold om te schakelen naar een ‘gelukkige verjaardag’ liedje. Oscar kreeg slingers en confetti over zich en het publiek zong hem een gelukkige verjaardag toe. Overige kleppers die nog gespeeld werden waren Glory To The Brave en Hammerfall, voor ze het podium even verlieten en eindigden met Templars of Steel, Bushido (met een stukje gitaar uit The Way of the Warrior voor wie heel goed naar Pontus’ gitaar luisterde) en ultieme afsluiter Hearts on Fire om de zaal tevreden achter te laten.

De volledige setlist:

• Hector's Hymn
  • Any Means Necessary