Review King Hiss: Earthquaker - A Celebration!

vrijdag, 16 april, 2021

Bij gebrek aan échte live-podia, zoeken bands naar een oplossing om toch nog iets of wat ‘live’ te spelen. Dus worden we tegenwoordig gebombardeerd met “livestreams”. Hoe een band als bv. Metallica, trouwens geld durft vragen voor zo’n livestream grenst naar mijns inziens aan het schandalige … zijn zij nog niet rijk genoeg misschien? Liever zou ik betalen om lokale, kleinere bands te zien/horen.  Maar wat blijkt? Zij doen dit zelfs gratis, zomaar voor het spelplezier en (hopelijk) ook een beetje voor hun fans?

Zo maken we op vrijdag 16 april graag tijd vrij voor één van onze favoriete Belgische bands: King Hiss! Na het uitkomen van Earthquaker (en de geweldige release show in De Kreun) op 1 november 2019, hebben de heren (en wij trouwens ook) nog maar bitter weinig live plezier beleefd aan deze geweldige langspeler.  Maar om dit een beetje goed te maken, volgt dus een livestream: Earthquaker - A Celebration!

Wij steken onze kindjes in bed, placeren ons vrouwtje voor de tv en trekken ons terug in ons bureautje gewapend met (steengoede) hoofdtelefoon en enkele biertjes! Van de nood een deugd maken heet zoiets!

Uiteraard wordt er afgetrapt met Earthquaker zelf! Er is werk gemaakt van deze ‘livestream’. Knappe animaties op de achtergrond, pyro’s, … the whole shebang! Zanger Jan Coudron heeft zijn beste dansmoves terug van onder het stof gehaald en gelukkig zit op zijn heerlijke vocalen geen sleet! Wat een klok van een stem heeft die man toch, wat zeg ik, alle klokken van België samen kunnen nog niet produceren wat Coudron kan! Hij blijft er in slagen om me telkens kippenvel te bezorgen bij de intro van King Hiss!  Sinds Earthquaker grunt Coudron ook meer en ook dat gaat hem verdomd goed af!

Op King Hiss (staat wel op Sadlands en niet op Mastosaurus zoals de tekst op ons scherm aangeeft, maar soit) komt Bart van Fleddy Melculy een snaartje mee tokkelen! Echt wel graaf met zo’n extra gitaar, de fantastische gitaarsolo van Joost Noyelle komt er nog beter uit! Net zoals op Kilmister en GTWHR trouwens, waar Dennis van der Auwera van Tangled Horns gitaarversterking komt bieden! Verrassend hoe ‘nog beter’ sommige King Hiss nummers klinken met een extra gitaar. Hier is duidelijk over nagedacht!

We kregen ook een begeesterde versie van Black Wolf te horen, met een ontketende Jason Bernard! Op Snakeskin komt Jens De Vos ook nog een gitaarpartijtje meespelen. Hij kende dit nummer ongetwijfeld al, want zijn Off The Cross, coverde dit tijdens de lockdown al een keertje.

Helaas… ook aan schone livestreams komt een einde, dus na Homeland zat onze concertavond erop! Zoals iedereen blijven we de interactie tussen band en publiek missen en een livestream is dan aak zelden écht live, eerder een lang gerekte videoclip. Maar laten we we wezen, deze clip was uitstekend, van beeld én van geluid! Een extra pluim voor de geluidstechniekers, want die was van sublieme kwaliteit!

Uiteraard zijn wij bij het verlaten van de zaal langs de merch gegaan (kan je hier zelf ook doen), dat is het minste dat we kunnen doen om artiesten te steunen in deze moeilijke tijden!

De volledige show kan je hier nog eens bekijken/beluisteren!

Voor de échte fans, hieronder de setlist: