Review Laura Marling @ AB

maandag, 19 maart, 2012

Na de wondermooie  Joanna Newsom en haar harp vorige week zakten we weer af naar AB voor een dame met wondermooie stem.  Deze keer een opkomend talent namelijk Laura Marling. Pas 22 en met reeds drie pareltjes van cd's onder de arm, kwam zijn met haar folk gerichte muziek een goed gevulde maar duidelijk niet uitverkochte AB in vervoering brengen.

We zouden haast vergeten dat er ook een voorprogramma was. Pete Roe deed het akoestisch en op zijn eentje, met een gitaar en een prachtige warme 'folk' stem slaagde hij er in het publiek aandachtig te doen mee luisteren. althans deze die er al waren, want velen maakten van de gelegenheid gebruik een mooi plaatsje te zoeken. Het was een fijn concert, zonder er veel aan toe te voegen en het was vooral heel intiem, er zou wel iets meer variatie in mogen zitten.

Bij Laura Marling zat die variatie er wel, in eerste instantie stond ze met de band op het podium waardoor het tempo wat de hoogte in ging. Bij de eerste songs kwam dat niet ten goede door de breekbare stem van Laura Marling zelf. Ook de interactie naar het publiek ontbrak wat in het begin, maar toen de band van het podium verdween en ze met een akoestische gitaar intieme nummers bracht begon ze prompt ook een beetje meer te communiceren met haar publiek.  Eén van die songs was een korte maar mooie cover van Neil Young 'Dance, Dance, Dance'.  Hier bleek hoe magisch mooi haar stem wel is, ze wordt door sommige pers vergeleken met Joni Mitchell, dat is misschien wel lichtjes overdreven maar ze benadert deze artieste toch wel heel sterk. Een ander mooi moment was toen de band terug op het podium kwam en ze een voor een zichzelf met een grappige anekdote mochten voorstellen. De finale, met band dus, was zelfs subliem te noemen. U ziet er zat uiteindelijk voldoende variatie en interactie naar het publiek toe om er voor te zorgen dat het optreden niet naar de eentonige kant zou neigen.

Een klein minpuntje was het ontbreken van een ultieme 'kers op de taart' in de vorm van een bisnummer, maar we zagen een artieste die duidelijk in volle groei is. Een top concert was dit niet, maar Laura Marling heeft wat ons betreft aan de verwachtingen voldaan. We zien hoopvol uit naar veel moois in de nabije toekomst.