Review Less Than Jake @ Muziekodroom

vrijdag, 16 november, 2012

Op vrijdag 16 november was het feest geblazen in de Muziekodroom van Hasselt. Heartbreak Tunes had een zeer geslaagde affiche voor ons klaar staan. Zo stonden Wild Heart, Mad Caddies en Less Than Jake op het programma.

Als openingsband stond het onbekende Wild Heart op het programma. Zij brachten in tegenstelling tot onderstaande bands zeer rustige muziek waardoor het aanwezige publiek er heel rustig bij stond. De band bracht een vrij korte set maar hetgeen wat ze brachten klonk technisch wel zeer goed, zelfs een gesprongen gitaarsnaar kon de band weinig deren. Naarmate de set vorderde kwam de muziek zelfs beter tot het einde, de band had duidelijk het beste voor het laatste bewaard. Op het einde kwamen zelfs enkele leden van Mad Caddies meespelen, dit zorgde voor een leuk extraatje.

Mad Caddies staan bekend als een van 's werelds meest amusante groepen om live te zien. Een duidelijk evolutie van de laatste jaren is wel dat ze steeds rustigere optredens afwerkten, en deze lijn trok zich ook door in de eerste helft van hun show vandaag. Daarin werden vooral nummers uit hun recentste album 'Keep it going' gekozen. Nuja recent, dat album dateert alweer uit 2007. Nummers als 'Backyard', 'State of Mind', 'Without you', 'Lay your head down', 'Souls for Sale' maar het toch iets snellere 'Tired Bones' zat ook vrij vroeg in de set.  Afgewisseld met veel nummers uit het album 'Just one More', wat steviger werk als 'Villains', 'Contraband', 'Silence', 'Leavin', '10 West' maar ook de rustige meezinger 'Drinking for 11'.

Het publiek werd toch het meest enthousiast bij hun oudste nummers, wat vooral bij het nummer 'Monkeys' voor een uitbundige sfeer zorgde. Dit gelde ook voor de snellere ska-punk als 'Road Rash', 'No Hope' en 'Macho Nachos'. Echt recent werk bestond enkel uit het nummer 'Why Must i Wait', alwéér een reggae-nummer, en een herwerkte versie van het oudere nummer 'Distress'. Vreemde eend in de bijt was 'Weird Beard', intussen een klassieker binnen de piratenmuziekscene.

Afsluiten werd er zoals gewoonlijk gedaan met het polka-moment 'All American Badass', waarin zoals gewoonlijk het publiek zich van zijn marginaalste kant liet zien (op een positieve manier).

Als we vergelijken met hun set de dag ervoor in Dordrecht waar Mad Caddies wél headliner waren ontbraken er vandaag toch enkele nummers als 'Mary Melody', 'Goleta' en 'Coyote'.

We kunnen concluderen dat de Mad Caddies nog altijd weten wat er nodig is om het volk geïnteresseerd te houden, maar meer dan ooit een contrast ontstaat tussen hun hardere, oudere ska-punk en hun recentere reggae. We zijn benieuwd of ze er in slagen dit delicaat evenwicht te behouden. Wel was het een verstandige keuze om de rustige nummers vooral vooraan te zetten en zo op te bouwen naar een climax.

Het afmaken van de avond vol vrolijke tonen werd overgelaten aan niemand minder dan de heren van Less Than Jake. Zoals verwacht kregen we dan ook een show vol dansbare melodiën en onderbroekenlol van de bovenste plank. Zo deed de band een tevergeefse poging om een jongeheer uit het publiek aan zijn trekken te laten komen. Ook gingen ze even door op het feit dat iemand zijn gsm verloor tussen de massa. Want zeg nu zelf, daar draait een punkrock show toch volledig rond?

Natuurlijk ging het niet enkel om de humor maar werd er ook was muziek gespeeld. Openen deed de band meteen sterk met hun hit 'Gainesville Rockcity' waarna er nog tal van sterke nummers mochten volgen. Onder andere 'The Science Of Selling Yourself Short', 'All My Best Friends Are Metalheads' en 'History Of A Boring Town' werden door de speakers geblazen. Het was dan ook overduidelijk dat Less Than Jake er gewoonweg evenveel zin in had als het publiek zelf. Aan het einde werd er nog een laatste keer het leven in geblazen met 'Plastic Cup Politics' waarna ook wij met tevredenheid de zaal konden verlaten. Mijne heren, u wordt bedankt.

Geschreven door Ronnie Reniers, Kevin Embrechts en Kurt Lamberigts

Voor meer foto's, klik hier.