Review Lokerse Feesten 2017 dag 1: Pixies, The Black Box Revelation, Millionaire, Equal Idiots

zaterdag, 5 augustus, 2017

De eerste avond van de Lokerse Feesten knalde er alvast op los! Met Pixies stond een eerste legendarische band dit jaar op de Grote Kaai. Daar werden nog Black Box Revelation, Millionaire en Equal Idiots aan toegevoegd, stuk voor stuk Belgische toppers die voor een rock avondje van jewelste zorgden.

Wat onmiddellijk bij aankomst opviel, was de massa die aan de ticketkassa’s en ingang stond. De eerste dag moet immers nog de overgrote meerderheid hun combiticketbandje gaan afhalen. Het leek haast chaos en ergens passeren was nu al een zware opgave. Eens binnen leek het ook niet veel beter. De kassa’s voor drank- en eetbonnen overstroomden van het volk. De opkomst deze eerste dag was dan ook gigantisch. Op voorhand geen uitverkoop, maar het zal toch niet veel gescheeld hebben.

Voorbij de massale drukte aan de ingang was er aan het begin van de avond nog meer dan plaats genoeg om vooraan Equal Idiots van dichtbij te kunnen bekijken. Equal Idiots is de naam waaronder Thibault Christiaensen en Pieter Bruurs optreden. Dit tweetal weet wat ze willen en timmeren goed aan de weg. Thibault is gitarist en zanger van dienst, terwijl Pieter de drumstokken ter hand neemt. Ze werden door De Nieuwe Lichting van Studio Brussel in 2016 opgepikt en zijn sindsdien gelanceerd, ook bereikten ze ook de finale van Humo's Rock Rally. Samen brachten ze een energieke liveshow, die bestond uit nummers van hun debuutalbum 'Eagle Castle BBQ' dat pas onlangs op 23 juni uitkwam. Het publiek genoot zichtbaar van hun optreden en vooral de singles Salmon Pink en afsluiter Put my Head in the Ground zetten de mensen aan tot bewegen en meezingen. Dat laatste gebeurde vooral bij de Franse Plastic Bertrand cover Ça plane pour moi. Equal Idiots was de starter bij uitstek voor deze avond.

Tim Vanhamel en co mochten hun Millionare comebacktour op de heilige Lokerse grond verder gestalte geven en staken van wal onder een toch wel loden avondzonnetje. Er hing al een uitgelaten sfeer op de Grote Kaai, een sfeer van de grote dagen, als stonden er grootse dingen te gebeuren. En aan een vliegende start geen gebrek. Visa Running zette het plein aan het dansen, niet een heel klein beetje aangestoken door slangenmens Vanhamel. Street Life Cherry en I’m Not Who You Think You Are gingen verder op dit strak funky elan. Strak, jawel want Vanhamel dirigeerde een flink gerodeerde equipe en de vaart zou niet meer uit het optreden gehaald worden. Even inhouden om dan keihard toe te slaan. Bloodshot stak het vuur aan de lont. I’m On A High schakelde een verschroeiende versnelling hoger en het was vooral een Kravitziaanse uitgesponnen versie van Champagne dat zwaar indruk maakte. Een fonkelnieuwe benadering en een bijna hypnotiserende gitaarlijn. Niet zo moeilijk met drie gitaren en een basgitaar op het podium. Millionaire stond scherp en toonde dit crescendo aan met heerlijke versies van Petty Thug en het zinnenprikkelende Little Boy Blue, nummers die indruk maakten op het moment dat de zon al was ondergegaan. Millionaire ging allesbehalve onderuit, de band maakte indruk “onder een bamboomaan”.

Opnieuw een tweetal op het podium vervolgens. Jan Paternoster en Dries Van Dijck van Black Box Revelation zijn graag geziene gasten bij rock-liefhebbend België. De mannen hebben dan ook al meer dan bewezen wat ze waard zijn. We weten nog de beginjaren van de band toen ze zomaar uit het niets tweede werden bij Humo’s Rock Rally, hun hits I think I like you en Set Your Head on Fire (van het gelijknamige debuutalbum) werden platgespeeld op de radio en ze werden de jaren daaropvolgend op menig groot festival geprogrammeerd, waaronder ook de Lokerse Feesten. Nu zoveel jaar later staat de band met nog drie extra studioalbum steeds hoger op affiches, zo ook opnieuw in Lokeren. Hun laatste worp Highway Cruiser staat bol van prima rocksongs die live ook voor vuurwerk zorgen. Het optreden ging van start met Do I know you, alvast een eerste hit om mee te starten. Met de eenvoudige begroeting “Lokeren! Black Box Revelation” ging het tweetal verder met hun volgende nummer. Het volgelopen plein kon dit wel smaken. Over smaken gesproken, de heer Paternoster liet blijken zich opperbest in Lokeren te voelen en verwees naar de Lokerse paardenworsten als introductie voor het nummer Warhorse. Enthousiasme hier verzekerd. Het optreden ging verder met afwisselend energieke en meer intieme songs. Zo kwam zelfs Millionaire artiest Tim Vanhamel met zijn gitaar even opduiken. Hits als I think I like you, High on a Wire en My perception blonken uit en natuurlijk ook Set Your Head on Fire. De volgepakte Grote Kaai danste en zong er op los. Een revelatie is deze zwarte doos al lang niet meer, want ondertussen weet iedereen wat ze kunnen, en dat is een potje rockmuziek spelen waar iedereen wel van kan genieten.

Het opgeklopte sfeertje na deze straffe optredens zorgde voor een spanningsveld zonder voorgaande. Pixies variëren eindeloos in de setlistkeuze en het lijkt er op dat deze legendarische bende onder aanvoering van de imposante Black Francis elk risico schuwde en geenszins mak en lusteloos wenste over te komen. Resultaat was een compromisloze greep uit hun tijdloos repertoire. De uitgelaten fans waren al extatisch bij de uitgesponnen intro van het beste basnummer aller tijden, Gouge Away, maar wat zich aan het eind van het niet evidente Dead afspeelde, is op Lokerse grond zelden vertoond. Uit het niets werden de eerste dertig rijen overspoeld door een moshpit en het bier kwam vanuit alle hoeken op ons af. Toen deze Wave Of Mutilation ging liggen had iedereen een nieuwe Pixiespartner aan zijn of haar zijde. Geen tijd om kennis te maken want het tempo ging nu pas echt verschroeiend de hoogte in met ziedende versies van Broken Face, Crackity Jones en het briljante Isla De Encanta.

Pixies live, dat is gas geven, geen energie in bindteksten stoppen en het volgende nummer starten nog vóór het iemand tijd geeft even naar lucht te happen. Dit resulteert in een regelrechte blitzkrieg met de impact van een Pukkelpopstorm. Dit resulteert in 33 kleppers in een duizelingwekkende rollercoaster. Verdere hoogtepunten? Een begeesterend U-Mass, een luid onthaald Caribou en hele strakke versies van I’ve Been Tired en Um Chagga Lagga. Absoluut referentiepunt was een erg fris gebracht en grandioos Monkey Gone To Heaven. Dit was wellicht het beste bewijs van de unieke topvorm die Santiago, Francis, Lenchantin en Lovering deze nacht etaleerden.

Maar het tempo moest nog hoger. Acuut ontploffingsgevaar bij het gevaarlijkste trio dat ooit een setlist sierde… Something Against You/Rock Music/Tame. Het had er alle schijn van dat de band zichzelf dynamiteerde, of stemde Francis zijn songkeuze af op de volksgekte die zich voortdurend bleef ontplooien op de voorste rijen? Het bleef klassiekers regenen onder een heldere sterrenhemel. Toppers Bone Machine, Nr 13 Baby en Debaser werden onthaald als winning goals in de tweede verlenging en de climax was compleet tijdens het luidkeels meegebrulde Where Is My Mind?

Met Vamos werden talloze verzoekjes ingewilligd en werd een imposante avond alternatieve rock van het meest onversneden gehalte afgerond…. Geen Here Comes Your Man, geen Gigantic, geen probleem want afsluiten deden Pixies in stijl op een witte wolk. Een verbluffende Paz Lenchantin zong op overtuigende wijze Into The White op een moment dat het apocalyptisch hoogtepunt van een zinderende rockavond op deze Lokerse Feesten werd bezegeld. Het podium volledig in een wolk gehuld en de band die verdwenen was toen de rook om onze hoofden was verdwenen.

Slechts één band komt er mee weg om zonder bedanking en zonder georkestreerd gefluit om bisnummers in een waas van kruitdampen van het podium te stappen. Maar dit is het soort optreden waar een fan jaren zoet mee is. Dit is een oplawaai van jewelste dat geen bisnummers nodig heeft en zelfs geen zou verdragen. The Pixies legden de lat heel hoog vanavond in Lokeren!

Setlist Pixies

1. Gouge Away
  2. Dead