Review Machine Head @ De Mast

zondag, 2 november, 2014

Na hun magistrale doortocht in Trix in augustus, verblijden de heren van Machine Head ons weer met een bezoek. Deze keer om hun nieuwe album te promoten!

Zondag 9 november. Een frisse zondagavond en we begeven ons naar ‘De Mast’ in Torhout, op een boogscheut van waar al enkele jaren Masters(@)rock plaatsvindt. Vanavond wordt deze polyvalente zaal de speeltuin van Machine Head en zijn schare trouwe fans.

Doordat op ons ticket ‘Doors 19.45’ stond en wij het wereldwijde web niet meer hadden geraadpleegd, misten we helaas de eerste band van de avond. Door het afhaken van Devil You Know mocht vanavond de Belgische death/metalcore-groep Crimson Falls opdraven als vervanger (Diablo Blvd. zal de rest van de Machine Head tour als support mogen meegaan!). De reacties achteraf in de zaal te horen waren lovend, dit deed ons vermoeden dat we iets gemist hadden, spijtig! We waren echter wel op tijd om de Amerikanen van Darkest Hour te bekijken en beluisteren. Deze heren hebben al niet minder dan acht albums op hun palmares staan en dat is er aan te horen. Ze spelen zeer geroutineerd en brengen volgens eigen zeggen melodic death metal, maar op hun laatste album zijn ook wel metalcore invloeden te horen. Openen deden ze met 'Wasteland', de openingstrack van dat in de zomer uitgebrachte (self titled)album. Van datzelfde album brachten ze o.a. ook nog ‘Lost for life’ en ‘Rapture in Exile’. Ook ‘Convalescence’ en 'The Sadist nation' passeerden de revue. Eindigen deden ze met  'With a Thousand Words to Say But One', de openingstrack van 'Undoing Ruin'. Het was een explosieve set met de energieke zanger John Henry als spilfiguur! Een goede opwarmer voor het reeds talrijk aanwezige publiek!

Aan opwarmen geen gebrek, want de temperatuur steeg in de zaal, zowel letterlijk als figuurlijk. Toen iets voorbij half tien de violen van de intro van opener 'Now we Die' te horen waren, ging het publiek compleet uit zijn dak. Onmiddellijk daarna werd ‘Imperium’ op het publiek afgevuurd en spoorde Robb Flynn het publiek aan tot een jump-sessie. Hier konden de mensen van I Love Techno de dag ervoor nog iets van leren me dunkt. De energie van Flynn werkte zo aanstekelijk dat het niet lang duurde of er vormde zich een circlepit! Na 'Locust' liet Flynn het publiek even op adem komen, door zich even te richten tot het publiek. De temperatuur was ondertussen zo opgelopen dat nieuwbakken bassist Jared MacEachern, zijn bovenkleding al lang had uitgespeeld en met het zweet dat van opper-head Flynn’s armen lekte, konden ze makkelijk een klein zwembad vullen! De hitte steeg hem zelfs even naar het hoofd, want hij dacht eventjes dat hij in Brussel stond, dat zou hij later terug rechtzetten, nietwaar Torhout?! Na ‘Ten Ton Hammer’, werd het tijd om het publiek verder te laten kennismaken met het nieuwe album. Doordat het album nog maar enkele dagen uitgekomen is, was het merendeel van het publiek nog niet echt vertrouwd met 'Night of Long Knives'. Maar laat er geen twijfel over bestaan, het is een zeer sterk nummer dat zijn plaats ruim verdiende op de setlist. Daarna achtte Flynn het tijd om zijn traditionele speech af te steken. Naar eigen zeggen stond Machine Head exact 20 jaar geleden voor de eerste keer op het podium in Torhout, als voorprogramma van Slayer, het was voor hem dan ook een speciale avond! Flynn hing een akoestische gitaar rond zijn nek en dat was voor het merendeel van de fans het signaal dat 'Darkness Within' het volgende gerechtje op het menu was! Tijdens ''Davidian' was het aantal crowdsurfers niet te tellen. Na 'Davidian' verlieten de heren voor de eerste keer het podium om vrij snel terug te komen voor een bisronde. Eerst teasden ze nog met een streepje Pantera, maar dan vlogen de heren er terug in met 'Aesthetics of Hate' en 'Old'. Nadat Rob Flynn nog wat drank uitdeelde (lees: rondgooide) in de zaal, was het tijd voor een laatste toegift onder de vorm van 'Halo'. Na bijna twee uur zat deze show er toen spijtig genoeg op.

Ondanks het feit dat het geluid in De Mast niet altijd optimaal was, gaf Machine Head zoals verwacht een pittig optreden. Het was misschien niet zo sterk als het optreden enkele maanden geleden in Trix, maar dat had mogelijks te maken met het feit dat er enkele nieuwe nummers de revue passeerden. Aan de energie van de band en van het publiek zal het alvast niet gelegen hebben. Tot deze zomer op een of ander festival, Robb!

De setlist:

1. Now We Die
  2. Imperium