Review Miracle Metal Meeting - Deinze

zaterdag, 8 juni, 2019

Er zijn niet zo heel veel metalfestivals in Zuid-Oost-Vlaanderen en daarom zijn we heel blij dat Miracle vzw het aangedurfd heeft om een nieuw festival te organiseren. Met Bark, Off The Cross, King Hiss, Fleddy Melculy en Channel Zero was de organisatie klaar voor een eerste editie van hun Mirarcle Metal Meeting. De legendarische Brielpoort in Deinze (waar ooit nog de eerste edities van het Alcatraz Metal Festival plaatsvonden) maakte zich klaar voor een feestje met groepen uit ons Belgenland die ook al hun sporen verdiend hebben op Graspop.

Om 17.15 stipt mocht Bark de spits afbijten en deed dat met zoveel overgave dat je bijna zou vergeten dat de zaal nog maar voor een kwart gevuld was. Voice Of Dog opende hun rauwe maar explosieve set. Wat ook opviel was dat hoeveel fans dit Antwerps collectief toch al heeft verzameld (afgaan op de vele Bark t-shirts) en er steeds nieuwe bijkrijgt (zelfs Jan Coudron van King Hiss ). Bark gromde, blafte en dreigde maar gebeten hebben ze niet.

Tweede groep op de affiche was Off The Cross, eveneens uit Antwerpen. Een groep die later dit jaar nog op Graspop en Alcatraz staat. Wie een optreden van OTC al eens heeft meegemaakt weet dat dit gepaard gaat met veel rook. Een strakke set en prachtige sound en een charismatische zanger. Dat Off The Cross graag gebruik maakt van samples bewijzen ze iedere keer opnieuw met het prachtige The Goddess.

Nadat alle rook van de vorige groep was weggetrokken namen de West-Vlaamse stoners van King Hiss het podium in beslag. Dat het voor Jan Coudron en zijn bandleden al een tijdje geleden was ze nog eens op een podium stonden was heel goed te merken aan de overgave dat ze hier in Deinze ten toon spreidden. In al zijn enthousiasme ging frontman Jan zelfs even crowdsurfen en nadat Jeroen Camerlynck (Fleddy Melculy) nog eventjes een nummer kwam meezingen, eindigden ze hun set met La Haine.

Volgende op de affiche was Fleddy Melculy. Wat begon als een onnozele grap is inmiddels uitgegroeid tot een echte metalgroep die zowaar één van de meest geboekte bands is van het moment. Spijtig dat Jeroen zijn vocalen niet altijd boven de loeiharde metal kwamen, heeft Fleddy Melculy zich er niet van weerhouden om er toch een retestrak feestje van te maken. Alle hits kwamen dan ook aan bod zoals Feestje in mijn Huis, Geen Vlees Wel Vis enz. Deinze had blijkbaar een patent op gastzangers bij de bands want ook bij Fleddy passeerden er een paar de revue. Zo kwam Danny M. van Deviate en Angel Crew Voor altijd jong wat extra kracht bijzetten. Jan Coudron van King Hiss deed hetzelfde met hun gezamenlijk nummer ‘668’. Fleddy Melculy had een resem extra lichten meegebracht die, de ondertussen al tamelijk volgelopen Brielpoort, in lichterlaaie zette. Met T Shirt Van Metallica eindigde deze energieke Fleddy Melculy set.

Headliner Channel Zero opende hun set met Suck My Energy. Een nummer dat ondertussen al uit 1994 dateert maar heeft nog niets van zijn kracht ingeboet. De ene klassieker na de andere passeerde de revue zoals Unsafe, Fool’s Parade, Hot Summer, Bad To The Bone, ... Deze band draait al lang mee in dit wereldje en van sleet is er nog niets te merken. Geen optreden op Miracle Metal Meeting zonder gastzanger, dus ook bij Channel Zero. Danny M., die ook bij Fleddy Melculy aantrad, kwam eventjes de band versterken en met Black Fuel sloten ze hun set af.

Wie nog geen zin had om na Channel Zero huiswaarts te gaan kon nog uit de bol gaan met deejaysets van Fleddy Melculy en DJ Turbeau (aka Frank De Smet Van Damme) Daarmee eindigde dan ook de eerste geslaagde editie van het Miracle Metal Meeting.