Review Monster Magnet & Scorpion Child @ De Zwerver

zaterdag, 26 maart, 2016

De Zwerver in Leffinge mocht reeds maanden het bordje “uitverkocht” etaleren voor de passage van Monster Magnet en Scorpion Child op zaterdag 26 maart 2016. Hoeft ook niet te verbazen met zo'n sterke affiche, aangezien Monster Magnet deze tour onder de noemer 'Celebrating The A&M Years' (een terugblik op hun vier succesrijke CD's die ze voor platenlabel A&M uitbrachten) onderneemt en Scorpion Child in juni zijn tweede CD zal uitbrengen.

Het was reeds gezellig druk in De Zwerver toen Scorpion Child aan hun set begon. Drie kwartier lang mocht het Texaanse vijftal zijn retrorock met jaren ’70-invloeden op het publiek loslaten.

Vooral zanger Aryn Jonathan Black en toetsenist (en tweede stem) AJ Vincent stalen daarbij de aandacht. Uiteraard werd menig liedje van de eerste CD ‘Scorpion Child’ gespeeld, maar we kregen ook reeds meerdere songs van de nog te verschijnen tweede CD ‘Acid Roulette’ voor te proeven. Op het eerste gehoor zal die nieuwe CD zeker geen flop zijn, integendeel.

En dan was het tijd voor Monster Magnet. De volle zaal onthaalde Dave Wyndorf en co enthousiast, waarna de machine zich op gang trok met Crop Circle. Gezegend met een uitstekend geluid, waren het naast frontman Dave (die graag met galmeffecten op zijn micro zingt) vooral de gitaristen die in the picture liepen, zeker als ze beurtelings ronkende gitaarsolo’s afvuurden. Omdat het oog ook wat wilt, waren er geregeld projecties op doek te zien, maar zelfs met de ogen toe was het genieten geblazen.

Aangezien deze tournee doorgaat onder het mom 'Celebrating The A&M Years' hoeft het niet te verbazen dat de setlist uitsluitend bestond uit nummers van de vier platen die Monster Magnet ooit voor A&M releaste. Vijf songs uit 'Superjudge' (1993), drie uit 'Dopes To Infinity' (1995), vier uit 'Powertrip' (1998) en twee uit 'God Says No' (2001); dat was het aanbod van veertien songs dat Monster Magnet ons voorschotelde (en zodoende trouwens de hele tournee dezelfde setlist hanteerde). We gaan niet treuren om de ontbrekende nummers zoals bijvoorbeeld Dead Christmas, Atomic Clock en Heads Explode, maar na anderhalf uur was de koek reeds op en dat had gerust nog een half uurtje meer mogen zijn, nietwaar?

Monster Magnet zegevierde dus in De Zwerver, niet alleen door de ijzersterke songs van de A&M-periode, maar ook dankzij het feit dat Dave Wyndorf sinds hij afkickte van drank en drugs beter dan ooit ten tonele verschijnt en een uitstekende begeleidingsband rond zich verzameld heeft. Qua klantenbinding kan dat tellen. Het doet nu al uitkijken naar een volgende passage van de band.

Setlist Monster Magnet:

• Crop Circle
  • Powertrip