Review Monster Magnet @ Trix

woensdag, 12 februari, 2020

Terwijl de stormen om ons heen slaan, stormde het op 12 februari ook op het podium in Trix, Antwerpen. Monster Magnet kwam namelijk hun vrij legendarische album Powertrip (uit 1998) bijna integraal spelen.

Maar alvorens Dave Wyndorf en zijn discipelen het podium onveilig mogen maken, krijgt eerst het Belgische RRRags de kans om wat zieltjes te winnen. De keuze voor deze band is niet voor de hand liggend, want weinig main acts kiezen een band met een zelfde sound als voorprogramma. Is het een gedurfde zet van Wyndorf, een groot zelfvertrouwen in eigen kunnen of gewoon oprechte bewondering voor RRRags? Wij gokken op het derde, want RRRags speelt echt wel een goeie set. Dat het publieke het meer dan ok vond, was duidelijk aan de toch wel grote opkomst in de zaal. De drie R’en in de bandnaam staan voor de voornamen van de bandleden Rob Martin  (in een vorige leven bij Bliksem), Ron Van Herpen (Devil’s Blood) en nog zowaar nog een Rob, Rob Zim. Het is snel duidelijk dat we hier over doorgewinterde muziekveteranen spreken.  Deze jongens konden niet wachten om aan hun set te beginnen, want zij begonnen er zelfs te vroeg aan! De vocale inbreng van de drummer/zanger Rob Martin is meestal minimaal en de heren geven er dan ook duidelijk de voorkeur aan om de instrumenten voor zich te laten spreken. Zo getuigt de minutenlange gitaarsolo tijdens Galaxy’s Hygiene. Bassist Rob Zim beheerst de kunst om statisch übercool te zijn en Ron Van Herpen soleert dat het een lieve lust is en draagt ook vocaal zijn steentje bij! Vergelijkingen met Hawkwind zijn dan ook zelden ver weg. Deze overtuigende passage zorgt ongetwijfeld voor een stel nieuwe fans!

Tijd voor de main act: Monster Magnet. Met Dave Wyndorf weet je nooit wat er gaat gebeuren! Heeft hij er zin in of niet? De laatste keer dat wij hem live aan het werk zagen, zag hij er opgeblazen en gewoonweg dik uit. Maar vandaag de dag ziet hij er scherp uit! Vanaf de eerste seconde was het zonneklaar, hij was goed gezind en hij had er ongelofelijk veel zin in. De “yeah’s”  (met bijbehorende echo), waren dan ook veelvuldig aanwezig. Het werd al snel duidelijk dat het geen front to back optreden zou worden, want er werd sterk geopend met het duo Atomic Clock en Tractor. Het publiek mag dan een gemiddelde leeftijd van 40 jaar hebben, maar tijdens het retevette Crop Circle zagen we de eerste crowdsurfer en zelfs hier en daar een moshpitje, eat this pubers! Dave, de man die volgens ons de studio binnen wandelt met de woorden: “Jongens ik heb een idee! Yeah Baby, deze rif en een delay! Maak er iets moois van!”, had er verschrikkelijk veel zin in en dat werkte aanstekelijk. Terloops stelde hij ook even zijn nieuwe bassist voor, de zoveelste in rij, maar dat was slechts een voetnoot. Monster Magnet is en zal altijd Dave Wyndorf zijn. Een ingetogen versie van Baby Gotterdamerung, met de profetische woorden, “I turned on my TV, and somebody blew up” kreeg de zaal heel even stil. Maar topklassieker Powertrip schudde de zaal weer brutaal wakker! Na Spacelord hielden ze het eventjes voor bekeken. Maar voor de echte hardcore fans had Wyndorf nog een extraatje in petto, 2 nummers van Dopes to Infinity (Look to your Orb en Negasonic) en wat ons vooral kon bekoren was de cover van Robert Calvert, The Right Stuff!  Op het einde van de show was het aandoenlijk om te zien hoe een duidelijk overenthousiaste Wyndorf zijn gsm er bij nam en uitgebreid foto’s van de zaal nam! Voor ons was dit dan weer de perfecte powertrip down memorylane!

Bekijk ook het photo report.