Review Myles Kennedy @ Biebob

donderdag, 15 maart, 2018

Enkele maanden geleden werd aangekondigd dat zanger Myles Kennedy (bekend van vooral Alter Bridge en Slash featuring Myles Kennedy & The Conspirators) begin maart 2018 eindelijk zijn eerste solo-cd 'Year Of The Tiger' zou releasen. In januari jongstleden kwam er dan plots het nieuws dat midden maart 2018 een korte Europese tour ook een tussenstop zou kennen in ons kikkerlandje en het hoeft niet te verbazen dat de Biebob in Vosselaar op donderdag 16 maart 2018 het bordje “uitverkocht” mocht uithangen. GigView vaardigde mij af als recensent en ik geef u enerzijds een objectieve en anderzijds een subjectieve review.

Aangezien er geen voorprogramma voorzien was, stapte Myles Kennedy helemaal alleen om 20:30 het podium op en omgordde de gitaar, waarna Devil On The Wall van de nieuwe cd 'Year Of The Tiger' werd ingezet. Het publiek reageerde onmiddellijk enthousiast en zou dat de hele avond blijven doen, meezingen en handenklappen incluis. Van zenuwachtigheid was er bij ervaren rot Myles (hij ziet er geen 48 jaar oud uit met zijn engelengezicht) geen sprake en de gouden stembanden werden door hemzelf gepast begeleid op gitaar. En natuurlijk zijn de heren Tremonti (Alter Bridge) en Slash meer dan waarschijnlijk straffere muzikanten op het zessnarig instrument, maar ook Myles staat aardig zijn mannetje 'on the six-string'. Met deze setting, slechts een zeldzame keer aangevuld met een tweede gitarist wiens naam me ontglipte, kregen we gedurende meer dan anderhalf uur afwisselend songs uit 'Year Of The Tiger' (ook nog Haunted By Design, Blind Faith en het titelnummer), evenals tracks van Alter Bridge (Before Tomorrow Comes, Addicted To Pain, Life Must Go On, Wonderful Life, Watch Over You, Open Your Eyes en Rise Today) en Slash (Standing In The Sun, Starlight, World On Fire), zelfs enkele liedjes uit Myles' periode als zanger van The Mayfield Four (Eden, Lyla, Mars Hotel), alsook enkele covers (Traveling Riverside Blues van Robert Johnson en Going To California van Led Zeppelin) voorgeschoteld. Het publiek lustte er wel pap van en zal heus niet zo superkritisch zijn als ik, maar sta me toe toch enkele bedenkingen te uiten. Feel free to disagree.

De nieuwe cd 'Year Of The Tiger' krijgt overal heel positieve reacties en hoge quoteringen (ik ben zelf ook zeer te spreken over deze cd), maar is het een goede reden om slechts vier nieuwe songs op een setlist van haast twintig nummers te spelen omdat de cd pas de week voordien in de platenwinkel lag? De echte fans, en dat waren er heel wat afgelopen donderdagavond in de Biebob, die hadden de nieuwe cd immers al beluisterd en dat nieuwe materiaal leent zich in mijn ogen uitstekend om solo-akoestisch gespeeld te worden. Dat vond ik dan weer niet het geval van enkele andere songkeuzes (materiaal dus van Alter Bridge, Slash en The Mayfield Four): het wrong om sommige van deze nummers (heus niet allemaal dus hé) in een solo-akoestisch kleedje te steken; die liedjes komen nu eenmaal beter tot hun recht als ze full electric door een band gespeeld worden. Waarom heeft Myles trouwens de voorkeur eraan gegeven om solo-akoestisch de hort op te gaan en zich niet door enkele andere muzikanten te laten begeleiden op deze tournee, en dan had het nog altijd op akoestische wijze gekund, zij het wel sterker onderbouwd dan louter door stem en gitaar. Want in deze setting vond ik de set van meer dan anderhalf uur niet beklijvend genoeg en daar zal ook de volgorde van de setlist mee te maken hebben gehad. Het boeltje dreigde op sommige momenten wat in mekaar te zakken, terwijl op andere momenten het ene prijsbeest na het andere volgde. Een betere spreiding van die prijsbeesten (en dan doel ik naast de nieuwe nummers ook op de heel gekende nummers van Alter Bridge en Slash) had het wat spannender gemaakt mijns inziens.

Een voorprogramma had trouwens niet overbodig geweest afgelopen donderdagavond, want niet iedereen zal met de verkeersdrukte op tijd daar zijn geraakt. En een laatste punt van kritiek is dat een zaal als de Biebob, zonder zitplaatsen en met een toog in de zaal, niet ideaal is als kader voor zo'n performance. Dan is bij een volgende tournee hopelijk een zaal met alleen maar zitplaatsen en met een foyer buiten de zaal de eerste keuze. En dan zijn we er graag opnieuw bij om onze kritische mening bij te kunnen schaven!

Bekijk ook het fotoreport.