Review Parkway Drive @ Eurocam Media Center

zondag, 18 november, 2012

Als er een droomaffiche is, dan zou daar voor mij sowieso Emmure al moeten opstaan. En wat had ik geluk! Eindelijk kwam Emmure weer naar België. Ze zijn het afgelopen jaar wederom ook op Graspop geweest, maar omdat ik toen niet kon gaan, heb ik ze sowieso moeten missen. Het was dan voor mij een eer om na deze optredens te mogen gaan. Vier enorm sterke bands op één affiche! Daar zou jij toch ook wel voor gaan?!

Om eerst een inleiding te mogen geven over de locatie, wil ik toch wel zeggen dat deze locatie perfect gelegen is voor een groot concert/evenement te doen. Het Eurocam Media Center is niet éénvoudig te vinden, maar is een prachtig gebouw waar er ook vaker opnames worden gedaan voor programma’s die op de nationale tv komen. Eurocam Media Center had voor deze optredens eens perfecte locatie met een grote zaal te pakken.. en wat voor een show is het geworden!

We beginnen met de vijfkoppige Canadese progressive hardcoreband Structures. Deze band heeft al eens in België gestaan, maar zijn nog niet zo hard doorgestoten als de andere bands in deze underground-wereld. Op CD is deze band dan ook echt geweldig, maar live stootte deze band me hard tegen de schenen. Zo'n onwillekeurig en niet-ritmische liederen die uit deze band komen; het was echt zeer chaotisch en hun technieken waren wonderbaarlijk niet onder controle. Daarnaast probeerden ze echt een rip-off te zijn van de band Emmure, die ook op deze affiche stond. Wat was dit balen, zeg!

Dan op na de volgende band. Deze band werd me vaker aangeraden door vrienden en dus ging ik ze ook maar eens bezien. De metal/hardcore/post-hardcore-band The Word Alive stormde het podium op alsof dit hun allereerste optreden ooit in een grote zaal was. Heel het podium stond op zijn kop toen de band begon en ook de fans van het eerste uur waren gek op het optreden. De zanger kan zowel de cleane als brutale vocalen aan, wat voor mij toch wel een extra punt scoort. Helaas was de microfoon soms niet sterk genoeg voor de eigen tonen van de zanger, waardoor er wel eens gekraak in het geluidsapparatuur konden ontstaan. The Word Alive voegt bij hun muziek ook meer elektronische invloeden toe en ze konden er mij wel mee bekoren. Er zit niet al teveel elektronica in, waardoor het nog beleefd was. De band was energievol en ging helemaal tekeer en was zeker één van de meeste sensationeelste bands van de avond!

Voor mij was het afwachten tot de heerlijke metal-/deathcoreband Emmure. Wat heb ik van dit optreden genoten! Van het eerste tot het laatste nummer zat deze set zo strak en perfect in elkaar genoten. Er zijn misschien maar een aantal kleine foutjes gebeurd, maar Emmure heeft alles ontzettend perfect aan elkaar gerijmd en mede ook door zijn befaamde gebaren in zijn dansmoves als de kracht in zijn vocalen. Mijn God! Ik ben nu nog aan het nagenieten van het concert met de fameuze regenjas-man: zanger Frankie Palmeri. Zo'n lekkere drumtechnieken, riffs, zware en brutale vocalen, enzovoort. Frankie en co. speelden heel wat heerlijke nummers waaronder de singles: ‘Solar Flare Homicide’, ‘Protoman’, ‘Cross Over Attack’, ‘Children Of Cybertron’, ‘Dogs Get Put Down’, ‘Drug Dealer Friend’, ‘I Thought You Met Telly And Turned Me Into Casper’ en ‘Sunday Bacon’. Het viel inderdaad op dat ze veel van hun laatste CD’s speelden, maar ze behielden toch de mooie klassiekers die hun shows toch totdat hoogtepunt lieten varen. De afsluiter ‘When Keeping It Real Goes Wrong’ gaf het concert een einde van jewelste, waardoor er een mooie streep onder het optreden van Emmure kwam. Frankie en co. heeft weer van dit optreden een gigantisch succes gemaakt; helaas was het publiek niet overal mee en soms zo tam als iets. Persoonlijk was dit optreden voor mij het hoogtepunt van de affiche en heeft deze band voor mij de affiche gemaakt.

De headliner van de affiche was de Australische metalcoreband Parkway Drive. Deze band is indertijd een succes geworden door hun split-CD met de band I Killed The Prom Queen en nu anno 2012 zijn ze nog steeds een succes. En ik vraag mij nog steeds af waarom? Hun vorige CD’s stonden mij persoonlijk veel minder aan als hun laatste nieuwe album ‘Atlas’. Hier komen meer verfijnde technieken van de metalcore aan bod, alsook zeer krachtige en emotionele lyrics. Parkway Drive laat in hun nieuwe album echt een andere kant zien en daar ben ik best wel fan van. Ik was daarmee ook wel heel erg blij dat ze meteen al hun set introduceerden met de intro van ‘Atlas’, genaamd ‘Sparks’. Daarmee zette de band al enkele nummers van hun nieuwe album in zoals ‘Old Ghosts/New Regrets’, ‘Wild Eyes’, ‘The River’ en ‘Dark Days’. Ondanks hun nieuwe album heeft Parkway Drive hun beste kant laten zien met de oude nummers zoals ‘Carrion’, ‘Romance Is Dead’, ‘Sleepwalker’ en ‘Karma’. Het publiek werd wild bij elke song, maar wat mij het meeste aanstond was de mooie intro van ‘Wild Eyes’ dat werd meegezongen/geneuried door het publiek. Prachtig om mee te maken en zeker het waard om te beluisteren door menig liefhebber van Parkway Drive, maar ook door nieuwsgierige personen die toch maar eens willen weten wat deze band daadwerkelijk inhoudt. Parkway Drive heeft voor het publiek een geweldig optreden klaargestoomd en voor menig fan hebben ze weer hun show compleet gemaakt door prachtige diafragmenten en licht-technieken.

Met andere woorden.. Deze tour had bands bij zich waar je letterlijk U tegen kan en mag zeggen! Het was één van de beste shows die ik toch heb meegemaakt en ik kan niet meer wachten op het optreden van Emmure op Groezrock in 2013. Wanneer de andere bands weer terugkomen naar België is momenteel nog niet bekend! Je komt het zeker en vast tegen op Festivalblog!