Review Parkway Drive @ Vorst Nationaal

maandag, 12 september, 2022

Een half jaar geleden moest Parkway Drive nog hun Amerikaanse tournee aflassen omdat de heren tijd nodig hadden om zichzelf een spiegel voor te houden, nu stonden ze dan uiteindelijk toch in een vol Vorst Nationaal.

Na twee jaar van uitstellen door de (we noemen ze niet graag maar het is nu eenmaal zo) alom gekende redenen van de voorbije jaren, was het eindelijk zover, Parkway drive kwam nog eens naar België. In hun kielzog brachten ze Lorna Shore en While She Sleeps mee als opwarmers van wat een top avond beloofde te worden.

We hadden ons voorgenomen om zeker op tijd in brussel te zijn want we wilde Lorna Shore zeker niet missen, vooral niet na hun krachtig optreden tijdens Alcatraz Open Air de voorbije zomer. Parkeerproblemen rondom Vorst Nationaal dachten daar duidelijk anders over. Blijkbaar hadden veel mensen zin in deze jongens want de zaal zat voor de eerste opener al bijna nokvol, net als we de zaal binnen kwamen, werd Into the Earth ingezet, zo konden we toch nog één nummer volledig meepikken. Aan de omvang van de moshpit te zien hebben we een feestje gemist, niet getreurd, een biertje erbij en klaarzetten voor While she Sleeps dan maar.

Als Lorna Shore de zaal nog niet genoeg opgewarmd had, dan werkten de leden van While she Sleeps het wel af. Deze Britse metalcore band is ook wel op een punt gekomen dat ze makkelijk een eigen headline tournee kunnen organiseren maar nu kwamen ze dus het voorprogramma van Parkway Drive mee verzorgen. Openen deden ze met Sleeps Society uit hun gelijknamig laatste album, het was vooral werk van de laatste twee albums dat passeerde, aangevuld met de nieuwste single Eye To Eye dat ook al op de special edition van Sleeps Society te vinden is. Met de afsluiters Silence speaks en Systematic waren we klaar voor wat er nog zat aan te komen.

21:30, de lichten van een vol Vorst Nationaal gaan uit en we gaan nu echt krijgen waar we al twee jaar op wachten. Een half jaar geleden gelasten ze nog hun Amerikaanse tournee af omdat de heren tijd nodig hadden om zichzelf een spiegel voor te houden, blijkbaar heeft deze kleine pauze hen echt goed gedaan want ze zijn er nog sterker uitgekomen dan ze al waren. Ondertussen was de “Viva the Underdogs” tournee ook gewijzigd in “The Darker Still” tournee als promo tournee voor hun nieuw album dat maar drie dagen voor het optreden in Brussel was uitgekomen.

Door een projectie van een immers breder wordende kloof werd de illusie gegeven alsof acht, in abdgewaad gehulde, fakkeldragers met in hun spoor de bandleden uit de kloof kwamen gewandeld. Enkel zanger Winston kwam uit een luik vooraan een uitloopstuk van het podium omhoog om de eerste nieuwe single Glitch van hun nieuw album in te zetten, wat zeer gesmaakt werd door de enthousiaste menigte in een vol Vorst Nationaal. Het nieuwere werk werd mooi afgewisseld met ouder populair werk wat het hele optreden een ideale mix van oude en nieuwe nummers opleverde. Het show gehalte werd vooral verzorgd door vuur, veel vuur (ik zou de gas rekening niet willen betalen met de huidige prijzen) en vuurwerk.

In de eerste helft van het optreden kregen we ook nog Ground Zero uit hun nieuw album. Met het nummer Carrion werd zelfs het eerdere zwaardere werk aangeboord dat toch voor veel fans nog steeds nostalgisch klinkt naar de beginjarenOok nu al Parkway Drive klassiekers als Prey, Vice Grip en Dedicated werden niet vergeten en zo kregen we oud en nieuw werk mooi afgewisseld in het eerste deel.

Op adem komen mochten we heel even in het tweede deel van hun optreden, toen Cemetery Bloom ten gehore werd gebracht, maar daar kwam met The Void snel verandering in en de moshpits vlogen terug open. Bij de release van Darker Still, hun laatste single, vroegen veel fans zich nog af hoe ze een rustig nummer in godsnaam live gingen brengen. Simpel, vier strijkers en een gitaarsolo van Jeff Ling, toch echt wel één van de betere metalgitaristen, maakte hier een aangrijpend moment van dat perfect in de set paste. In de encore nog heel even alles geven op Crushed en het zat erop, of toch niet? Een vol Vorst Nationaal had er duidelijk nog geen genoeg van en uit duizende kelen bleef "oh oh ooooh – oh oh oh oooooooh" weerklinken waarop uiteindelijk Wild Eyes werd ingezet om een meer dan uitstekend geslaagd Parkway Drive feestje af te sluiten met een banger van formaat.

We kunnen nu al niet wachten deze jongens als echte headliners op de grotere festivals te zien in 2023, ze zijn er echt wel klaar voor, dat hebben ze vanavond opnieuw bewezen. Kan je niet wachten tot ze hopelijk bovenaan op de affiches van festivals als Graspop in 2023 te bewonderen zijn? Op 23 september zijn ze nog te gast in AFAS Live in Amsterdam.

Setlist Parkway Drive:

1. Glitch
  2. Prey