Review Pascal Schumacher Quartet @ AB Brussel

donderdag, 20 oktober, 2011

Voor diegene die Pascal Schumachter Quartet niet kennen. Ze brachten eerder dit jaar hun vijfde album 'Bang My Can' uit en experimenteren met jazz en klassieke muziek. Het album straalt iets spookachtig en magisch uit. Benieuwd hoe dat live zou over komen.

Niet echt veel volk in de AB club, ik schat een 100 aanwezigen maar het is dan ook een niet zo gemakkelijk in het gehoor liggende muziek.

Het combineren van contra bass, piano, vibrafoon en drums zorgen ook live voor een heel intens sfeertje. Vooral de percussies spelen een opvallende rol. Met momenten strelend zacht, dan weer keihard naar de strot grijpend. Steeds schipperend het muzikaal tussen klassiek (vooral door die inbreng van piano) en jazz. Vanaf de eerste tot de laatste song krijgen we een beetje hetzelfde beeld voorgeschoteld. Dat zou misschien eentonig kunnen overkomen maar dit is totaal het geval niet, integendeel zelfs. Pascal doet zijn uiterste best om het publiek in Frans, Engels en zelfs Nederlands aan te spreken. Het mag duidelijk zijn dat hier klasse muzikanten op het podium staan die hun instrument heel goed onder de knie hebben, wat zorgt voor een puur technisch verfijnd concertje maar vooral ook warm en magisch. De band eindigt hun iets meer dan een uur durende set met een instrumentaal gebrachte cover 'Sing' van de Schotse band Travis. Ze mogen ook terecht terug komen voor een bisnummer.

Om af te sluiten nog een mooie anekdote: Op het einde van de set stelt Pascal niet alleen zijn band voor maar ook de geluidsman krijgt een heel warm applaus van het publiek. Voor wie houdt van experimentele jazz is Pascal Schumachter Quartet een aanrader. Ze hebben alvast een heel goede indruk nagelaten in deze intieme AB Club. Check zeker en vast hun recent uitgekomen CD 'Bang My Can' voor meer spookachtige magie.