Review Powerwolf, Orden Ogan & Civil War @ Trix

zondag, 1 november, 2015

Dat het de dag ervoor Halloween was en de week voordien volle maan, kon geen toeval zijn. In Trix streek namelijk de Duitse power metalband Powerwolf en zijn groeiend wolvenpack aan fans neer. Ze verkochten de dag zelf nog de laatste tickets uit, het zou een ware metalviering worden in de uitverkochte zaal. Want daar staat Powerwolf voor, het prediken van heavy metal.

Alvorens deze hoogmis begon, kregen we nog enkele voorgerechtjes voorgeschoteld. Civil War stond als eerste geprogrammeerd en begon er vroeg aan. Om 19:15 testten de heren voor de eerste keer die avond de versterkers. Deze band, die eigenlijk voor de meesten een doorstart is na Sabaton, is duidelijk geroutineerd. Wie hoopte om enkele Sabaton covers te kunnen meepikken was er aan voor de moeite. Twee jaar na hun debuutalbum 'The Killer Angels' brachten ze dit jaar 'Gods and Generals' uit. Van beide albums speelden ze enkele nummers. Voeg daarbij een snelle voorstelling van de band (een Daniel Myr (toetsenist) mét kleren zoals door de zanger werd aangekondigd) en het half uur speeltijd dat ze kregen was snel om. Nils Patrick Johansson heeft een goeie stem en ook muzikaal weten we dat de heren geen amateurs zijn, maar het breekt minder door dan voorgenoemde band.

Daarna was het de beurt aan de vaste opwarmer van Powerwolf op deze tour, Orden Ogan. De Duitsers hebben al enkele albums uitgebracht, waarvan het jongste 'Ravenhead' dit jaar nog verscheen. Uiteraard lag de nadruk op dit album (lees onze review hier), maar voor de hardcore fans kwamen ook de andere albums aan bod. En dat er fans waren, werd snel duidelijk. Als opener stond F.E.V.E.R. geprogrammeerd, een van de beste nummers van het nieuwe album. In de toch al goed gevulde Trix, hoorde je her en der al mensen meezingen, dus bij de meesten waren deze jongens geen nobele onbekenden. Bij We are Pirates kregen de Duitsers de handen massaal op elkaar en ook bij To the End werden met “the Fist of Faith” massaal de vuisten in de lucht gestoken! De Duitsers habben er duidelijk plezier in en dat enthousiasme straalden ze echt uit! Leuke opwarmer, maar naar mijn smaak net iets te braaf!

Stipt op tijd begon de wolvenhoogmis er aan. Je voelde aan de uitverkochte Trix dat de verwachtingen hooggespannen waren. Powerwolf werkt gestaag aan de weg en hun fanbase groeit dan ook exponentieel! Ooit waren ze hier in Trix nog support van Hammerfall enkele jaren geleden, nu zijn ze aardig op weg om hen te overtreffen, of is dit zelfs al gebeurd? We verwachten dat zij binnen enkele jaren de Lotto Arena kunnen vullen, net zoals Sabaton! Doch dit ter zijde.

De intro Lupus Daemonis diende als sfeerzetter, maar met opener Blessed & Possessed, staken ze onmiddellijk het vuur aan de lont. Regi zou jaloers geweest zijn met deze spontane handenzee, die zich tijdens de hele show herhaalde. De fans hadden duidelijk het nieuwe album al een doorgedreven luisterbeurt gegeven, want dit nummer werd (zoals de meeste andere trouwens) massaal meegezongen. Dat Trix zin had in een doorgedreven cantus, werd duidelijk toen voor Armata Strigoi er eerst een hele tijd zangles werd gegeven door zanger Attila Dorn om later in het nummer het publiek en masse de gitaarriff te laten zingen! We hadden de indruk dat de band zelf onder de indruk was van de decibels die er in Antwerpen geproduceerd werden! Keyboardspeler Falk Maria Schlegel ontpopte zich als heuse entertainer en stond regelmatig mee vooraan het publiek op te jutten, te vaandelzwaaien of zijn medebandleden te entertainen!

Alvorens Werewolves of Armenia aan te vatten werd er weer een zangwedstrijdje georganiseerd tussen Falk Maria Schlegel en Attila Dorn, die ieder de helft van de zaal voor hun rekening namen. Een muzikale wall of death zal ik maar zeggen! Dit om nog maar eens in de verf te zetten dat een Powerwolf optreden een heuse belevenis is. Zelf zien ze het als een soort eredienst, het heavy metal geloof uitdragen naar de hele wereld is hun missie! Tijdens de bisnummers Sanctified With Dynamite, Kreuzfeuer en het onvermijdelijke  All We Need Is Blood werd het podium ook letterlijk in vuur en vlam gezet. De Wolf Nation Tour van Powerwolf was er in Trix boenk op, een vol huis met een uitzinnige menigte en een goed gemutste band, die een lange aangename en interactieve set speelde! Iedereen ging dan ook moe maar voldaan naar huis!

Bekijk ook het fotoverslag.