Review Purslane + Quantum Fantay @ Fonnefeesten

Twee bands die vooral kwaliteits muziek brengen uit eigen streek kwamen deze avond naar Fonnefeesten, daar moesten we gewoon bij zijn.

Purslane is zo een band waar veel leden een link hebben naar het jeugdhuis T-Klub in Lokeren. Met vooral muzikanten die reeds heel veel ervaring hebben in het bespelen van hun instrumenten en een zanger met een wel heel prachtige stem brachten ze het goed opgekomen publiek volledig in vervoering. De lekker meeslepende sound zorgde op deze stralend mooie avond voor een vooral intens moment genieten. Puur muzikaal is het vooral de draagkracht toch van de enorm diepe stem van zanger Tom De Bie die je met momenten volledig doet wegdromen. Een hoogtepunt in de set was de zowat akoestische song waarin de zang werd begeleid door knappe keyboard sounds en de overige artiesten een voor en invielen. Het zorgde voor een orgelpunt in een voor het overige vooral diep gaand concertje, deze band heeft toekomst. Tijd voor een cd'tje jongens?

Quantum Fantay hebben zelfs al een internationale reputatie. In het zogenaamde space rock genre zijn ze zelfs redelijk goed gekend tot in het buitenland. Dat is niet meer of minder de verdienste van de klasse muzikanten in de band. Ook zei spelen een 'thuismatch' als het ware. We mogen best trots zijn dat we zo een concert integraal mogen mee maken in onze stad. Hun set wordt volledig instrumentaal gebracht en gaat met momenten de psychedelische toer op. Dat gecombineerd met prachtige beelden op het scherm zorgen voor een magisch uurtje genieten. De bonkende drums, snerpende gitaren en keyboards brengen je terug naar de jaren '70 toen bands als Pink Floyd hoge ogen scoorden. Het is enorm hoe ze zonder enige gebruik van stem of toch heel weinig een uur lang kunnen boeien zonder "eentonig" over te komen. Geweldig intens en magisch concertje was dit. Een mens word er stil van... subliem!

Een gewoonweg magische avond was dit op de oude vismijn!

Meer reviews van de andere dagen kan je hier lezen.