Review Ramkot @ Zaal Lux Herenthout - Ram-rock in de stille Kempen

zaterdag, 11 maart, 2023

Er is de laatste tijd veel buzz rond de band Ramkot. Om eens met eigen ogen vast te stellen of die hype gerechtvaardigd is, ging GigView een kijkje nemen op het concert dat Ramkot zaterdag 11 maart 2023, samen met voorprogramma Wixcakes, speelde in de legendarische Zaal Lux in het Kempische Herenthout. Een zaal waar ooit onder andere Dire Straits, The Cure, Stray Cats en U2 optraden in hun begindagen. Niet de minste namen!

Normaliter zou het groepje The Love als voorprogramma van dienst zijn, maar door ziekte van twee groepsleden moesten ze in laatste instantie afzeggen. Gelukkig heeft het overblijvende lid ook nog een ander project en had hij die opgetrommeld, namelijk Wixcakes, die bij deze gelegenheid hun allereerste optreden speelden. Als drummer van dit trio herkenden we trouwens niemand minder dan Alessio Di Turi, die een muzikaal verleden heeft bij onder meer The Sore Losers. Samen met de bassist wisselde hij de zangpartijen af in het halfuurtje garagerock/alternatieve gitaarrock dat we voorgeschoteld kregen. Opmerkelijk was ook dat Alessio eerlijk toegaf nog niet alle songteksten van buiten te kennen en dus enkele songteksten aan een cimbaal-staander had hangen. Het illustreert treffend de charme van dit onvoorziene optreden. Kort maar krachtig, deze kennismaking met Wixcakes. We zullen nog wel horen van dit bandje.

De drie Gentenaren van Ramkot zijn bezig aan een uitgebreide tournee doorheen het clubcircuit in België en Nederland. Daarbij wordt geregeld het bordje “uitverkocht” tevoorschijn gehaald. In de stille Kempen daagden zo’n 300 rockliefhebbers op om de zogeheten ram-rock live te beleven. Het trio, bestaand uit de broers Tim (zang/gitaar) en Tom Leyman (drums), aangevuld met Hannes Cuyvers (bas/zang), bestaat sinds 2018 en won in 2021 de StuBru-wedstrijd De Nieuwe Lichting. De afgelopen jaren verschenen reeds de EP’s ‘Ramkot’ en ‘What Exactly Are You Looking For’, terwijl recent het volwaardige debuut ‘In Between Borderlines’ het daglicht zag. De setlist was uiteraard opgebouwd uit songs van deze drie releases en liet puntige liedjes horen, waarbij we onvermijdelijk denken aan Queens Of The Stone Age, Royal Blood en dergelijke. Hoogstwaarschijnlijk hebben de drie heren heel veel gerepeteerd, want we zagen een band die er staat en goed op mekaar ingespeeld is. De keurig afgestelde lichtshow straalde ook professionalisme uit. Uitermate vermakelijk was de levensgrote kartonnen display van David Hasselhoff die bij de bisnummers al crowdsurfend de zaal werd rondgedragen. In de huidige alternatieve muziekscene in Vlaanderen hoort Ramkot bij de nieuwe lichting (pun intended) waartoe we ook bijvoorbeeld SONS, Rhea, The Haunted Youth en Meltheads mogen rekenen. Check gerust Ramkot zelf eens als ze bij u in de buurt komen van jetje geven.