Review Sabaton @ Trix

zondag, 18 december, 2011

Sabaton was opnieuw in het land. Dat was al maanden geleden bekend en de dag zelf nog was de volledige zaal uitverkocht. Benieuwd of het opnieuw zo goed zou worden in Trix als vorig jaar in oktober. Op een jaar tijd is immers niets veranderd, geen nieuw album, wel een live dvd maar dit is ook niets nieuws onder de zon.

Het tweede Europese luik van de World War Tour eindigde met deze extra show in België, op verzoek van de uitgebreide fanbasis die Sabaton in ons land geniet, meer dan elders. Voor deze gelegenheid had de band geen vaste setlist gepland en zouden ze spelen tot het publiek niet meer applaudisseerde (althans dat verkondigden ze, na de show bleek de hele setlist wel degelijk op papier te staan). Desalniettemin speelden ze iets meer dan twee uur lang en was het opnieuw een show van jewelste.

Support voor deze avond was Blaze Bayley, niemand minder dan de ex-zanger van Iron Maiden. Hij heeft toen op twee albums gezongen, namelijk X-Factor en Virtual XI. Nadien begon hij aan een solo carrière maar dit verliep niet van een leien dakje. Veel wisselingen in zijn line-up, problemen met platenlabels, het zat hem niet mee. Sinds enkele jaren tourt hij rond onder eigen naam, onlangs nog een dvd opname in hardrock café de Rots in Antwerpen. Nu dus te zien in Trix, van vooruitgang gesproken. Dit verdient hij en zijn band ook. Toch wel een van de beste supports dit jaar. Hij kreeg het publiek heel goed mee, Blaze liet de linker helft en rechter helft om beurt roepen om te zien wie het luidst was, dit deed hij ontzettend veel en keer op keer klonk het luider. Zijn stem ligt wel steeds in dezelfde toon, maar muzikaal was dit veel gevarieerder dan de headliner themselves eigenlijk. Hij maakte natuurlijk het meest reactie los met de Iron Maiden nummers, waarvan hij er twee speelde namelijk Futureal en Man on the Edge. Ter informatie: de gitarist en bassist zijn Belgen. Een zeer geslaagd begin van de avond, net geen uur lang. We begrijpen dat dit een grote kans voor hen was en Sabaton mocht bedankt worden, maar je kan ook overdrijven met geslijm. Bijna na elk nummer zette hij hen in de verf, het enige minpunt.

Na een half uur pauze kregen we zoals gewoonlijk The Final Countdown van Europe als intro te horen van Sabaton, gevolgd door Ghost Division. Dit nummer bracht er zoals altijd onmiddellijk de sfeer in. Opmerkelijk waren wel de crowdsurfers die al bij de intro over het publiek gingen. Zeer onverwachts ging het verder met Primo Victoria. Een hit die je normaal naar het einde toe pas verwacht. Zanger Joakim zei dit dan ook:"Dat hadden jullie niet verwacht he!". Bij het verdere verloop van de show mocht het publiek (ogenschijnlijk) de setlist bepalen. De band liet het publiek een nummer kiezen waarvoor het meest geroep was. De keuze was tussen twee of soms drie nummers. Hoewel, achteraf bleek toch maar een nummer op de papieren setlist te staan. Enkele verrassingen waren bijvoorbeeld Stalingrad en Purple Heart. Ook de tour crew werd bedankt voor hun verdienste aan deze lange tour, met name de tour manager en een booking agent die al sinds hun eerste show meegaat.

Al bij al was het publiek nog vrij rustig. Enkele crowdsurfers maar niet overdreven veel, geen moshpit zoals in Eindhoven eerder dit jaar. Het was vooral meezingen deze avond. Qua showaspect ontbrak het ook niet, geregeld liepen er kerstmannen over het podium, werden er versierde kerstbomen op het podium geplaatst en werden er pakjes in het publiek gegooid. Naar het einde van de show toe werd een jarig meisje uit het publiek gehaald. Zij mocht samen met zanger Joakim een groot pak openen, waarin een banner zat met daarop de mededeling 'Sabaton to Graspop Metal Meeting'. Heel luid applaus van het publiek en lovende woorden van de band over ons Belgisch metalfestival.

Helemaal op het einde viel het grote Sabaton doek naar beneden en mochten we de coverart van het komende nieuwe album aanschouwen. Deze plaat zal in mei uitkomen volgens het doek (zie foto hieronder). De band stelden hun instrumenten opzij en smelten zich in het publiek, hun beurt om te crowdsurfen. Zeer leuk, ze werden tot helemaal achteraan de zaal gedragen. Een avond om niet te vergeten voor de Sabaton fans. Grappig ook hoe op het einde niet alleen setlisten maar ook de kerstbomen en kerstballen werden uitgedeeld.