Review Sjock Festival 2022: Een weekend vol sfeer, ambiance en goede muziek

vrijdag, 8 juli, 2022 tot zondag, 10 juli, 2022

Op 8, 9 en 10 juli wiegde Gierle uit zijn sokken. Het is een klein dorpje, gelegen in het noordoosten van de provincie Antwerpen, en niet ver van de grens met Nederland. Het festival zelf is misschien niet zo bekend, maar er waren het hele weekend geweldige optredens. Reden te meer om eens te gaan kijken wat het stadje in het hart van de Kempen allemaal te bieden heeft.

Een weekend vol sfeer, ambiance, feest en goede muziek. Ook de weergoden waren het daarmee eens en zorgden ervoor dat Gierle een legendarisch weekend mocht meemaken.

Vrijdagmiddag, toen het festival begon, werd het meteen druk. Mensen uit heel België, Nederland en zelfs van veel verder weg struikelden over het festival en besloten ervoor te gaan. Het bleek toen al snel dat het niet echt een heel klein festival was.

Sjock Festival heeft zijn wortels al in 1976. Destijds begon het als een eendaags festival met kleine bands die een paar sets speelden voor een klein publiek. Nu, 48 jaar later, is het meer dan een klein dorpsfeest geworden voor de inwoners van Gierle. Het is een evenement op zich geworden. Bands van over de hele wereld staan te popelen om daar te spelen en dat komt allemaal omdat Sjock één ding heeft dat geen ander festival heeft: de charmes van een klein stadsfestival. Met mensen die samenkomen om maar één ding in het bijzonder te doen: plezier maken en feesten.

Het festivalterrein opende vrijdag de deuren voor de tweeënveertigste editie en begon met geweldige optredens van getalenteerde bands die blij waren om eindelijk weer optredens te geven na twee lange jaren, waarin we allemaal een stap terug moesten doen van uitgaan . Het is eindelijk terug naar de normale dagen, voordat de coronapandemie over de hele wereld toesloeg. Bands genoten van dit moment, het publiek genoot ervan en de organisatoren konden eindelijk weer doen wat ze het liefste deden: mensen een fijne tijd bezorgen met geweldige live optredens.

De eerste band die we op dit festival zagen, waren Australische rockers, Clowns genaamd. Dat is gewoon hun bandnaam, niet iets wat ze echt zijn. Toch speelden ze tijdens hun set op volle snelheid nummers die het publiek deden hypen en verlangen naar meer. De bandleden zelf, het leek alsof ze een vol pakje Red Bull hadden naar binnen gekieperd, voordat ze het podium betreden. Ze hadden zoveel energie tijdens het spelen van hun set, dat het leek alsof ze niet te stoppen waren. Hun frontman gaat van het begin tot de laatste beat voor de overwinning. Door dit te doen, wordt ook het publiek wild. Een zeer waardige eerste aanblik van wat het festival zou gaan worden.

Toen ze klaar waren met hun set, was het dit weekend tijd om voor het eerst naar de Main Stage te gaan. Een optreden van een band genaamd Smooth Lee bracht het publiek in de ultieme sfeer van een festival. Precies zoals het hoort. Het waren Belgen, en ze kwamen uit de buurt. Wat een mooi moment maakte, want ze speelden een thuiswedstrijd. Ze openden hun set met een nummer dat uit de speakers schalde en namen het publiek mee op hun reis. Met hun optreden was de toon gezet voor een heel weekend vol plezier, vreugde, geweldige muziek en geen stress.

Terwijl ze hun set speelden, maakte een andere band zich klaar om het publiek los te laten. Nog een band, zo uit de buurt. De Priceduifkes behoeven hier in de regio van Antwerpen geen introductie, maar sta me toe ze in één zin even voor te stellen: Energieke punkrockers regelrecht uit de Kempen. Ze speelden een fantastische punkrock set en kondigden zelfs een nieuw album aan, waar ze momenteel aan werken. Een album dat elke punkrockfan in zijn collectie moet hebben. Ze speelden hun set met zoveel energie dat het duidelijk was dat ze het optreden als band hadden gemist en met het feit dat het weer kan, voelde je hun enthousiasme van het podium recht in het publiek drijven, ze de kans om er helemaal voor te gaan.

Een andere band die het publiek verraste was een ervaren ska-rockband, die hun liedjes speelde met een Franse stem. Ze speelden hun set perfect en speelden ook met het publiek mee. Dat zorgde ervoor dat die ska-legendes een fantastische set ska-georiënteerde muziek met rockinvloeden brachten. Ze bevonden zich in een waardige positie om dat te doen, want tegen de tijd dat ze hun set speelden, had het publiek al een geweldige vrijdagmiddag achter de rug, en dit optreden maakte het nog perfecter.

Om vrijdag compleet te maken, was Madness er om de dag nog perfecter af te sluiten. Je voelde de energie en ervaring over het publiek zweven terwijl ze hun grootste hits speelden.Er was geen betere manier om de eerste dag van een festival af te sluiten dan met een band die ervaring heeft met optredens en dus precies wist wat ze moesten doen om het publiek mee te krijgen.

Zaterdag kwam snel en bracht dezelfde sfeer terug als de dag ervoor het publiek had gegeven. Op de Main Stage speelde een trio genaamd Speedözer een energieke set met wisselende zang tussen de drummer en hun gitarist. Het trio gaf alles wat ze hadden vanaf het begin van hun set, tot het einde toe. Hoewel het geluid niet helemaal perfect was, genoot het publiek van het hele optreden. Een ander ding dat tijdens het optreden werd gemist, was een geweldige pit. De reden daarvoor zou kunnen zijn dat het nog vroeg op de dag was.

Op het kleinere podium speelde een band genaamd Pizza Tramp hun set en bracht de sfeer van de dag ervoor terug. Hetzelfde als altijd op het kleine podium, en het maakte deze band tot een echte dagbreker. Ze sloegen op hun set en speelden het ook strak, waardoor ze een perfect optreden gaven.

Als je een fan bent van Mexico, Sombrero's en Mariachi-muziek, is Hola Ghost een band die je van je sokken zal blazen. Ze brachten een unieke set traditionele Mariachi, gecombineerd met Misfit-achtige punk. Compleet met Sombrero's en make-up, het optreden van de band was perfect. Uniek tussendoor om de rest van de dag alles door te geven, terwijl de temperatuur tijdens hun set toch flink opliep.

We hebben allemaal onze tienerjaren meegemaakt. De jaren waarin je nergens om gaf. Een rebel zijn tegen je ouders en gewoon de dingen doen die je wilde doen. Een band genaamd Cosmic Psycho, kan je de herinneringen rechtstreeks terugbrengen naar die jaren in je leven. Ze stonden op het podium en speelden hun set, ze zagen eruit als mensen die er niets om gaven dat er iets om hen heen gebeurde.

Fo shizzle ma nizzle, cause een Ierse Oi-Punk band, genaamd The Chisel, bracht terug waar iedereen naar hunkerde: goede tijden, goede muziek en plezier. Heb je nog iets nodig tijdens een geweldige dag op een festival?

De line-up veranderde gedurende de dag. Dat zorgde ervoor dat er wat verwarring ontstond op het festivalterrein. Door het ontbreken van internet op je telefoon, omdat je midden in het bos zit, kon het publiek niet perfect de weg vinden toen de wijzigingen werden doorgevoerd. Dat gezegd hebbende, het is iedereen gelukt om een band te halen die misschien ook als headliner voor zaterdag gezien had kunnen worden. Peter Pan Speedrock, is weer zo'n band uit Nederland die eigenlijk geen introductie nodig heeft. Blije mensen, Naakte mannen, geweldige set, wat heb je nog meer nodig tijdens een punk optreden? Oh ja, een crowdsurfer misschien? Nou, ze hebben het onder de knie.

Terwijl Peter Pan Speedrock hun set perfect speelde, speelde een van de andere headliners: Teenage Bottle Rocket, wauwie, punk-pop op zijn best. Het publiek ging los en er is geen gebrek aan crowdsurfers.

Zondagmiddag ging met rasse schreden voorbij, met bands die nummers speelden in een zeer vrolijk tempo. Wat dat betreft was het einde van een fantastisch weekend snel, zwaar en heet. De weergoden zijn het hele weekend in een goede bui, het festival, de bands en de vele mensen hebben zich uitstekend vermaakt.

Een tweekoppige band, genaamd The Courettes, speelde hun set met de kracht alsof er tien mensen op het podium stonden. Ze brachten hun liedjes met zoveel enthousiasme naar het publiek, dat het publiek niet stil kon blijven staan. Geweldig optreden, op een zondagmiddag, en bij hen was meteen de toon gezet.

Door de geweldige openers, en de geweldige twee dagen achter onze rug, was de kans groter dat mensen er voor de laatste keer die dag voor gingen. En dat deden ze met veel geweldige bands die hun shows speelden en met hetzelfde enthousiasme optraden als elke andere band.

Belgische speed-rockband Sons, meerwaarde voor dat deel. De MainStage laten rocken en rollen, inclusief het publiek dat ook uit zijn dak ging. Ze kondigden ook aan dat ze net een nieuw album hadden uitgebracht en brachten het met veel plezier naar het publiek. Het is een geweldige band die meer bekendheid moet krijgen, maar het lijdt geen twijfel dat dit in de zeer nabije toekomst zal gebeuren.

Om door te gaan, speelden The Bobby Lee's een geweldige, vooruitspoelende punkrockset. Er is geen tijd om stil te staan terwijl de band hun liedjes speelt en ervoor te zorgen dat het publiek er met volle teugen van geniet. Wanneer er een paar langzamere momenten zijn, worden deze gebruikt als een opbouw naar het volgende snel vooruitspoelende geluid. Gimme Gimme gimme a man after midnight... Gimme Gimme Gimme a band around 4.30 in the afternoon.

Equal Idiots zijn opkomende talenten van een paar jaar geleden en zijn perfect opgegroeid. Weer zo'n garage-rockband regelrecht uit de Kempen. Ze zijn wel wat bekender geworden in de muziekindustrie, maar ze zijn nog steeds zo normaal als een mens maar zijn kan. Star-allures zijn niet iets dat bij de band hoort, en dat is iets wat ze met trots ronddragen. De zanger doet echter iets heel bijzonders. Hij surft het publiek helemaal van het podium naar de PA- tribune en terug. Een briljante prestatie die telt als een die ze kunnen inlijsten.

The Dawn Brothers is een andere band die ons van de sokken heeft geblazen. Met rock 'n' roll muziek die een beetje blues invloeden heeft, is er een duidelijke fifties/sixties/seventies-vibe in hun muziek, wat het geweldig maakte voor mensen die graag hun klassieke rock 'n' roll moves lieten zien. Het enige wat ontbrak om dit plaatje compleet te maken waren een paar blazende instrumentalisten, zoals een saxofonist of iets dergelijks, om het geheel de fifties/sixties vibe te geven.

Het is een weekend met veel bands, heel veel bands, en ze komen van over de hele wereld. De Hukkelfukkers komen echter niet van al te ver weg. Ontstaan in Kasterlee, speelden ze bijna een hometown show hier in Gierle. Na zestien jaar een actieve band te zijn, zijn ze erin geslaagd om nog steeds underground te zijn, ook al speelden ze voor een volgeladen publiek. Ze brengen liedjes met een grappige kant, maar ze zijn in feite gebaseerd op de realiteit. De gemoedstoestand door de ogen van de Kempense rockers. Omdat ze zo'n kleine band zijn, weten ze wel hoe ze het publiek los kunnen laten.

Als de avond valt, is het moment daar. Het laatste aftellen begint en dat gebeurt met een grote klap. New York-Hardcore band Agnostic Front is een begrip in de heavy music industrie. Straight-forward hardcore met geweldige solo's zijn het handelsmerk van de band. De perfecte ingrediënten voor een grote circlepit. Aan het begin van de avond, net voordat de zon ondergaat, hebben ze de taak om het publiek voor de rest van de avond op te pompen en dat doen ze met ultieme kracht. Tijdens de afgelopen pandemie vocht de frontman Roger Miret tegen kanker en won. Een teken om te laten zien dat als je krachtig genoeg bent, je alles kunt bereiken. Tijdens hun set duikt de gitarist zelfs de pit in. Het nummer spelen, terwijl je midden in de menigte staat. Agnostic Front was hier ook niet de enige. Ze brachten speciale gasten mee: de gitarist van de Singer Brothers nam de gitaar over terwijl hun gitarist zich in het publiek bevond, en ook de gitarist van Social Distortion deed mee. Ze speelden een perfecte set voor een volgepakt festivalterrein.

Met party-rock met een trompet en een viool, gaven The Vandoliers, rechtstreeks uit Texas, VS, een briljante uitvoering, direct nadat Agnostic front hun set had beëindigd. Ze brachten versnelde rock naar het publiek, om ervoor te zorgen dat ze konden dansen. Tijdens hun set gebruikten ze ook wat Ska-invloeden om de show nog briljanter te maken.

Om het allemaal af te sluiten, was Social Distortion de headliner van dag drie. We zagen hun gitarist eerder spelen met Agnostic Front, en hij was nu weer op het goede spoor. Vanaf het begin van hun set hebben ze het publiek meegesleept. Daarna speelden ze hun nummers ook clean en zoals ze moeten zijn, gebruikten ze veel solo's tijdens hun nummers, maar helaas worden er minder teksten gebruikt. Verder was hun optreden geweldig.

Na zo'n geweldig weekend is het nog steeds duidelijk om te zeggen: muziek brengt vreugde, muziek brengt geluk, muziek brengt mensen samen, en zonder muziek zou de wereld een veel donkerdere plek zijn. Daarom is het nodig om te zeggen dat bands moeten blijven groeien, muziek naar het publiek moeten brengen en de wereld een betere plek moeten maken om in te leven.

Bekijk ook de fotoreportages van de eerste, tweede en derde dag.