Review Sküll Sessiön II.5 Fest @ Verlichte Geest Roeselare

vrijdag, 9 maart, 2012

We zakten op deze vrijdagavond af naar het gezellige metal café 'Verlichte Geest' in Roeselare voor een paar uurtjes puur old school metal. Er hing alvast een heel gezellig en typisch sfeertje zo eigen aan het genre. Moest het voor mij persoonlijk niet zo ver af zijn ik zou in de toekomst zeker en vast meer een bezoek brengen aan dit gezellige café, een aanrader alvast voor wie in de buurt woont en van het genre houd. Dit gezegd zijnde, het verslag van deze meer dan geslaagde avond.

Door verschillende omstandigheden en technische problemen begon de Belgische old school thrash metal band Gae Bolga een beetje later aan hun set. Als vanouds gaven ze er vanaf het begin een stevige lap op. Nu zorgde Gae Bolga in het verleden steeds voor een leuk thrash metal feestje met de nodige mosh pits en dergelijk, dat laatste lukte deze keer net iets minder, het publiek genoot zichtbaar maar was wel opvallend rustiger dan we bij vorige concerten al hebben mogen meemaken. Ondanks dit alles was het er wederom weer pal op, gewoon 'old school' zoals we het graag hebben en er meer thrash metal concerten zouden mogen zijn. Alvast een heel sterk begin van de avond!

War-Head uit Kroatië brachten een combinatie van thrash en death metal. Nu puur muzikaal was het alvast genieten, vooral door de strakke drumlijnen gecombineerd met de soms door merg en been gaande screams van zanger Dario Turcan. Echter lag het, naar onze mening, een beetje teveel in dezelfde lijn om het ganse concert te blijven boeien. Maar een deel van het publiek genoot zichtbaar. Een gedenkwaardig concert was dit net niet, maar wel best genietbaar en voor herhaling vatbaar.

De headliner deze avond was de Braziliaanse black/death metal band Grave Desecrator. In het genre zijn ze alvast geen onbekende, het grootste deel van het publiek vatte alvast post vlak voor het podium. Ook zij hadden af te rekenen met enkele technische problemen, maar dat kon de pret niet bederven. Met een set van sterke naar de strot grijpende songs hielden ze hun publiek stevig in een heel donkere houtgreep. De growls van zanger Butcherazo gingen heel diep. Dit gecombineerd met strakke drums en vlijmscherpe gitaren zorgde voor het hoogtepunt van de avond. Het publiek genoot zichtbaar en een eerste echte mosh pit werd ingezet. Grave Desecrator moet zeker niet onderdoen voor de grotere namen in dit genre, integendeel. Hoewel ze zich profileren als death en black metal komt het laatste toch het meest boven drijven, die typische donkere en dreigende sfeer zo eigen aan het black metal genre wisten ze perfect te creëeren. Een perfecte, duistere afsluiter van een heel geslaagde avond.