Review Skindred @ 013

maandag, 16 november, 2015

Op maandagavond 16/11/2015 trok Festivalblog naar de 013 in Tilburg om Skindred aan het werk te zien. Immers, een Belgische concertdatum kregen we niet voorgeschoteld van de Welshmen. Jammer toch, want voor een entreeprijs van slechts 17,50 euro daagden in de Jupiler-zaal van de 013 toch naar schatting 400 personen op. Moet toch ook mogelijk zijn in ons Belgenlandje, nee?

Door de verkeersdrukte arriveerden we spijtig genoeg te laat om het eerste voorprogramma Deadly Circus Fire te zien, maar het tweede voorprogramma Chemia kreeg wel onze aandacht. De alternative rock/post-grunge van de Polen was verdienstelijk, maar kan zich lang niet meten aan het topniveau van grote voorbeeld 3 Doors Down.

Nadat Thunderstruck van AC/DC luid door de geluidsboxen werd gepompt, was het klokslag 22:00 tijd voor de headliner, de ragga metalband Skindred. Het vijftal ging snedig van start met Under Attack, een song van hun nieuwe CD 'Volume', gevolgd door Roots Rock Riot van de gelijknamige CD uit 2002 alweer. En zo verliep de rest van het concert met een keurige afwisseling van nieuw materiaal met oud werk, allemaal geplukt van de zes reeds verschenen studio-albums. De fans lustten er pap van en gingen gewillig in op de bevelen van volksmenner Benji Webbe, die de sterren van de hemel zong en het publiek uit zijn hand liet eten. Zo werkten zowel band als toeschouwers zich in het zweet door te springen op aanstekelijke songs als bijvoorbeeld Rat Race, Ninja, Sound The Siren, Kill The Power en Nobody. Na de bisnummers Playing With The Devil en Warning (waarbij de toeschouwers net als op de Lokerse Feesten afgelopen zomer aangemaand werden om met een trui of shirt in de lucht te zwaaien) was de koek op en nam een dankbare band het welgemeend applaus van het publiek in ontvangst.

Uitstekend clubconcert dus, maar als dan toch een minpuntje moet vermeld worden, dan is het dat er gerust nog enkele nummers meer op de setlist hadden mogen staan dan de 15 die er nu op figureerden. Ach ja, slechts een kniesoor die daarom maalt.

Tot slot nog het volgende: aan de merchandise stand liepen we de immer sympathieke Skindred-zanger Benji tegen het lijf en werd ons bevestigd dat hij altijd te vinden is om ook buiten de UK reünie-optredens te verzorgen met zijn oude band, Dub War. Hopelijk bereikt deze boodschap de juiste mensen...