Review Spoil Engine: Stormsleeper EP release show

zaterdag, 12 december, 2015

Spoil Engine is meer dan een band, ze zijn een begrip in België. Ze staan voor dynamieke muziek, hard werken en niet bij de pakken blijven zitten. Nadat zanger Niek Tournois het voor bekeken hield, wierven ze de jongedame Iris Goessens aan als nieuwe brulboei en front…vrouw. That's right, een frontvrouw voor Spoil Engine! In De Kreun presenteerden ze hun nieuwe EP ‘Stormsleeper’. Ze namen het Franse Novelists mee als support, die ook een uitstekend optreden gaven.

Novelists startte de avond goed. Deze jonge band lijkt hoge ambities te hebben en gaan er dan ook volledig voor. Ze hebben enkele maanden geleden hun eerste album 'Souvenirs' uitgebracht, dat meer dan enkel traditionele metalcore bevat. De melodische passages, de progressieve invloeden, de djent neigingen, … Novelists is niet zomaar een doorsnee metalcore band.

Live klinkt het allemaal wat harder en bruter. Het publiek leek wel schuw van de band, niemand kwam tot helemaal vooraan. Pogingen van zanger Mattéo Gelsomino om het voorlopig beperkt opgedaagde publiek naar voor te krijgen lukten niet. Wel sloeg hij er op het einde van het optreden in om bijna iedereen in de zaal te laten neerzitten of hurken, wat bewijst dat ze toch in de smaak vielen. Ze lieten een goede indruk achter en hopen hen nog meer terug te zien, check them out!

Novelists leek echter bijzaak. Iedereen was gekomen voor Spoil Engine, de zaal zat aardig vol. Niet alleen stelde de band hun nieuwe EP 'Stormsleeper' voor, het was meteen ook de live introductie van nieuwe zangeres Iris Goessens. Zo treedt Spoil Engine in het lijstje van bands met een vrouwelijke screamer achter de microfoon, denk maar aan de Nederlandse death metalband Izegrim, de Belgische thrashers van Bliksem of het Amerikaanse metalcore geweld The Agonist. Benieuwd wat het zou geven om deze Vlamingen die we altijd gekend hebben met een frontman te zien verder evolueren met een frontvrouw!

Wat we te horen kregen was de volledige ​EP 'Stormsleeper' (zes nummers) gemixt met enkele oudere nummers. Ze schoten uit de startblokken met het nieuwe Disconnect, wat een song en wat een energie die losbarstte. Maar jammer genoeg hoorden we amper de stem van Iris en laat dat nu net een element zijn waarvoor we kwamen. De muziek stond loeihard, maar de vocalen bleven achter. Gelukkig werd dit gedurende het optreden iets beter, maar nooit kon je Iris op en top horen. We twijfelen echter niet aan haar kunnen, niet alleen brulde ze het uit, Spoil Engine lijkt ook meer clean vocals op te nemen met Iris. Zo bewezen de intro van Weightless en Singing Sirens.

Wie de nieuwe nummers hoorde, moet niet twijfelen om ook de EP te kopen. Opener Disconnect is een regelrechte vuistslag in het gezicht, titeltrack Stormsleeper blijft in je hoofd hangen en werd (als videoclip uitgebracht nummer) al massaal meegezongen en gebruld en ook Hollow Crown en The Verdict geven flink gas. Met Weightless en Singing Sirens drukt de band zich ook zachter uit. Het is natuurlijk ook belangrijk dat de oude nummers nog steeds live presenteerbaar zijn, Iris leek ook hier geen moeite mee te hebben. Het publiek ging uit hun dak op nummers als The Absurdist, Fitting the Pieces en In the Line of Fire, de moshpit stond niet stil, enkele crowdsurfers waagden zich aan stagediven, ... De band zag het allemaal aan met een brede glimlach (vooral dan Steven Sanders, die constant lachte en gekke bekken trok). Spoil Engine 2.0 is geboren, ze bewezen opnieuw een stap voorwaarts gemaakt te hebben en dat Iris perfect in de rangen past!

Meer foto's in het fotoverslag.

• Disconnect
  • Flawless