Review Spoil Engine, Walkways, In Flames @ Effenaar

donderdag, 23 augustus, 2018

In Flames bracht tussen het festivalseizoen door een bezoekje aan de Nederlandse zalen. Ze traden op in een bescheiden sfeer en opzetting in de Effenaar in Eindhoven en de dag later in Tivoli Vredenburg in Utrecht. Supports van dienst in de Effenaar waren Spoil Engine en Walkways.

De Belgen en Nederlanders van Spoil Engine hadden de eer om de nog maar half gevulde zaal op te warmen. Spoil Engine heeft na de doorstart in 2015 met Iris Goessens als zangeres in plaats van vroegere zanger Niek Tournois toch al wat moois verwezenlijkt door de cd 'Stormsleeper' te kunnen releasen bij het sublabel Arising Empire van Nuclear Blast en dit doet op zijn beurt dan weer andere deuren open gaan, zoals bijvoorbeeld concerten in het buitenland. Onlangs nog op Wacken en zo ook deze avond in de Eindhovense Effenaar. Voorzien van een meer dan degelijke sound kweten frontvrouw Iris en co zich met enthousiasme van hun taak en kregen de nodige publieksreactie als bijval. Jammer dat ze geen merchandise verkochten die avond, want het had hen zeker wat opgeleverd. In een gebalde set van slechts zes songs lag de nadruk uiteraard op de meest recent verschenen cd 'Stormsleeper'. Nu wordt het tijd om eens te denken aan nieuw materiaal.

Setlist Spoil Engine:

• Doomed To Die
  • Hollow Crown
  • Black Sails
  • Silence Will Fall
  • Stormsleeper
  • Disconnected

Vervolgens was het de beurt aan de Israëlische band Walkways. Ook hier viel het goede geluid op en was het enthousiasme van de band niet minder. De vijf Israëli's zijn al een aantal jaren actief en hebben meerdere releases op hun conto, toch had ik nog nooit van ze gehoord. We zullen hen niet licht vergeten, want Walkways stond garant voor een lekker potje ouderwetse nu-metal met alle typische stijlkenmerken die dat genre in de eerste helft van de jaren 2000 zo populair maakte. Heden ten dage ietwat gedateerd misschien, maar strak gebracht en dat leverde de nodige meespringmomenten op. Qua publieksopwarming kan dat ook tellen hé?

En dan was het tijd voor de band waarvoor iedereen was gekomen, In Flames. Opvallende elementen bij aanvang van de show waren dat de zaal verre van uitverkocht was en dat de productie (belichting, decorelementen en diens meer) deze keer naar In Flames-normen eerder sober was (zeker in vergelijking met hun tournee samen met Five Finger Death Punch of hun recente passage op Alcatraz). Daardoor kon de focus helemaal gelegd worden op het muzikale aspect en wederom was de geluidsbalans in de Effenaar om door een ringetje te halen. Wie ietwat vertrouwd is met de geschiedenis van In Flames weet dat de Zweedse groep in zijn beginperiode in de jaren '90 toonaangevend was voor de zogenaamde Gothenburg death metal, een melodieuze variant van death metal, maar dat er sedert begin jaren 2000 steeds meer en meer melodie in zowel de instrumentatie als de zang is geslopen, wat leidde tot een alternatieve metal-sound. Het heeft de band geen windeieren gelegd, maar een aantal fans dweept natuurlijk nog met de originele sound. Soit, het huidige In Flames (enkel zanger Anders Fridén en gitarist Björn Gelotte zijn er al bij van in het begin en nieuwe drummer Tanner Wayne is er zelfs nog maar sedert kort bij) legt bij optredens de nadruk op hun cd's van na 2002 en grijpt slechts heel sporadisch nog eens terug naar een song uit de vroegere periode. Dit was niet anders in Eindhoven, waar van de vroegere periode slechts twee songs uit 'Clayman' gespeeld werden en voorts wel vijftien tracks uit 'Reroute To Remain', 'Soundtrack To Your Escape', 'Come Clarity', 'A Sense Of Purpose', 'Sounds Of A Playground Fading', 'Siren Charms' en laatste full cd 'Battles' op de setlist stonden. Min of meer dezelfde setlist als op Alcatraz dus en des te jammerder dat van hun meest recente studio-materiaal, de EP 'Down, Wicked & No Good', geen song werd gespeeld.

De sfeer in de zaal was uitgelaten en op het podium ging het er heel ontspannen aan toe, getuige de grapjes tussen de groepsleden onderling, de geïmproviseerde bindteksten van zanger Anders en het opvallende feit dat tijdens de song Alias deze laatste een smartphone uit de handen van iemand op de eerste rij griste en vervolgens elk bandlid in close-up ging filmen, dat moet leuk beeldmateriaal opgeleverd hebben. Conclusie: In Flames kijkt niet te veel meer naar het verleden, maar blijft streven naar muzikale vernieuwing. Het publiek volgt hen daarin. Enkel lachende gezichten gezien bij het verlaten van de zaal, voilà.

Setlist In Flames:

• My Sweet Shadow
  • Pinball Map