Review Stick To Your Guns + supports @ Trix

vrijdag, 19 februari, 2016

Vrijdagavond, 19 februari 2016. De grote zaal van het muziekcentrum Trix in Antwerpen is uitverkocht. Een line-up van vier grote bands; één voor één hardcore, in elke vorm. Het publiek wacht op de bands Wolf x Down, Counterparts, Stray From The Path en de headliner van formaat Stick To Your Guns. Het werd een avond om nooit meer te vergeten.

Het Duitse Wolf x Down schuwde niet om een openingsact te zijn van deze line-up. Wolf x Down trad binnen met de intro Barricade Fever en maakte zich gereed met zijn openingstrack Against The Grain. Het werd meteen hard. Zanger Dave, die de vervanger is van voormalige zangeres Larissa, blies het publiek omver met zijn keiharde en brute stem. Het is duidelijk dat deze band zijn principes omarmt; het nummer Protect & Proserve maakte het alleen nog maar harder. Het publiek is mee; violent dancers schuwen niet en er worden al snel kleine pits gemaakt. Loving Embrace brengt het publiek nog meer in trek maar toch was er een hard gemis naar ex-zangeres Larissa. De keiharde stem van haar zorgde voor mee nasleep. Flames Of Discontent, Renegades en Stray From The Path waren nog enkele van de gelukkige tracks die Wolf x Down in petto had, waardoor de band toch als een sterk voorprogramma scoorde.

De Canadese band Counterparts maakte zijn opwachting in een overvolle zaal. Hardcore in ander formaat maar wel de moeite waard. Het publiek snakte steeds naar meer. Harde kleine pits gevuld met violent dancers die niet konden weerstaan aan tracks als Compass, Stranger, The Disconnect en het mooie Burn. De technische en chaotische hardcore was strak; Counterparts sloot het publiek in zijn armen met een atmosferische sfeer die gehuldigd werd met een zeer sterke interactie van publiek en band.

De wonderbaarlijkheid groeide toen de Amerikanen van Stray From The Path het podium beklommen en de aanval inzetten op het publiek met het nummer The New Gods. De Trix stond in vuur en vlammen; het publiek was één groot puzzelstuk dat samen vorm gaf aan één van de hogere sferen in de alternatieve hardcore scene. De bandleden zorgden voor interactie, enthousiasme en vooral een muzikaal genot. De invloeden van bands als Limp Bizkit, Linkin Park, Papa Roach en de keiharde hiphop van de jaren ’90 zorgden voor een hallucinerend effect bij de muziek en het publiek. Toen Outbreak ingehuldigd werd door publiek, sloegen de stoppen door. Op zo’n track  kan je onmogelijk stilstaan; crowdsurfing gebeurde aan de lopende band en catchy sing-a-longs met tekst als ‘Fuck this system’ waren een regelrecht schot in de roos. Het nieuwe album ‘Subliminal Criminals’ kwam aan bod, maar Stray From The Path bracht zijn mooi geheel met nummers zoals Shots Fired, Eavesdropper, Snap en Black Friday. Met afsluiter First World Problem Child was het publiek al niet meer te stuiten dankzij de oorverdovende skills/zangtalenten van zanger Drew in combinatie met de perfecte muzikale talenten van de band. Stray From The Path sloot af met de meest hallucinate sferen in muziek en tekst; geen headliner, maar wel één van de beste alternative hardcore bands van deze line-up.

Stick To Your Guns. Een band die menig hart heeft veroverd in de melodic hardcore wereld. Op het podium van het Muziekcentrum Trix veroverden zij harten van iedere hardcore-fan. Één voor één kwamen de Amerikaanse bandleden op het podium met het nummer It Starts With Me, waar vooral zanger Jesse zijn mooie heldere kwaliteiten van zang naar voor bracht. Het publiek begon mee te zingen en Against Them All volgde snel. De bom barstte en iedereen zong met de mooie verhelderende teksten van Stick To Your Guns. Empty Heads en Bringing You Down zochten zijn plaats in de setlist om vervolgens een opeenvolging te krijgen van de andere technische en tekstuele kanten van de songs als I Choose Nothing, We Still Believe en Nothing You Can Do To Me. Jesse preekte in een overvolle zaal, iedereen luisterde. De band had de hardcore in hun handen en maakte er naast de set van de band Stray From The Path één van de beste melodische hardcore sets ooit van. Hard en helder, als twee handen op één buik. What Choice Did You Gave Us?, Such Pain en Nobody gaven de eerste helft van de set weer. Zanger Jesse kwam na een kleine pauze op het podium met zijn akoestische gitaar om Left You Behind te zingen. De aanstekers en de lichtgevende GSM’s droegen bij tot de melodramatische sfeer in de zaal. Kippenvel. De band gaf zich nog niet gewonnen en kwamen ijzersterk terug met de twee sterke afsluitende tracks Diamond en Amber. Het was een onweerstaanbaar tafereel van crowdsurfers, violent dancers, circle pits en moshers die ervoor zorgden dat de setlist van Stick To Your Guns een waardig genoegen was. Een perfecte setlist met een prachtige sfeer; de samenhorigheid van hardcore.