Review TaxiWars @ De Casino - Broeierige grootstad-jazz en ambient pop

Datum: 
woensdag, 22 juni, 2022

Terwijl er in andere concertzalen gepuft werd van de warmte en het zweet van iedereen afdroop, was het op woensdag 22 juni 2022 aangenaam vertoeven in de zalig gekoelde zaal van De Casino in Sint-Niklaas. Daar stond TaxiWars, het jazzproject van zanger Tom Barman en saxofonist Robin Verheyen, samen met voorprogramma Tristan geprogrammeerd voor een concert dat door de Corona-omstandigheden eerder al drie keer uitgesteld werd. Zo’n 150 nieuwsgierigen en liefhebbers zakten naar Sint-Niklaas af, waaronder ook GigView.

Tristan is een viertal uit Gent, met de blonde zangeres Isolde Van den Bulcke als spilfiguur. Ambient pop, zo omschrijft men blijkbaar hun muzikale stijl. Zelf zou ik het neo-soul met triphop- en lounge-invloeden durven noemen. Ach, als het kind maar een naam heeft hé. De heldere zang van Isolde doet denken aan een soulzangeres in een Amerikaanse grootstedelijke classy nightclub. Daarbij wordt ze vergezeld door drums, toetsen en een vijfsnarige bas. Denk daarbij bijvoorbeeld aan referenties zoals Morcheeba, Portishead, Moloko of ook Lunascape en Lowpass. De debuutplaat 'Wellif' verschijnt in oktober, maar we kregen onder andere de singles Isuk en Maljaande te horen. U zal nog van Tristan horen.

Het derde album ‘Artificial Horizon’ van TaxiWars verscheen al in 2019, maar de daaraan gekoppelde concerten konden na corona dus nu pas doorgang vinden. Broeierige grootstad-jazz serveren de heren en het muzikale vakmanschap staat buiten kijf. Zanger Tom Barman (uiteraard vooral bekend van dEUS) laat hier meer zijn parlando-zangstijl horen, soms ook vervormd. Voorts hebben we drummer Antoinne Pierre, contrabassist Nicolas Thys en de saxofoon/tenorsax van Robin Verheyen in de bezetting. Robin Verheyen die met Tom Barman zich ook af en toe achter de toetsen van de piano zette. Het beleefde publiek reageerde enkel wanneer erom gevraagd werd; een beetje een moeilijk concert voor publieksparticipatie. Want het was pas na een uur dat Tom Barman, die al snel zijn rode lederen vest uit had getrokken, onder stoom kwam en het publiek begon op te zwepen. Als slotsong op de setlist stond Colliseum vermeld, maar dat werd niet gespeeld. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de band zelf niet helemaal tevreden was over het concert, de afstelling van het geluid en de respons van het publiek…

Categorie: 

Beluister onze Spotify GigView on tour playlist!