Review Terror @ Muziekodroom

vrijdag, 14 april, 2017

Op een koude vrijdagavond in de hopelijk mooie aankomende lente, zette Heartbreaktunes Hasselt op zijn kop met een waardevolle en excentrieke affiche met een headliner als Terror. Stab, Born From Pain, Higher Power het duo Easy Money / Guilt Trip vervolledigde het voorprogramma. Helaas had Wolf Down zijn optreden moeten annuleren.

Aankomende was bij de Kortrijkse mannen van Stab. Een heavy hardcore band die zich blootstelt aan breakdowns, violent dancers en de natuurlijke pits van het hardcore volk. Stab scoorde met zijn ludieke naam, omwille van het feit dat ze hun naam gekozen hebben van de Scary Movie films (denk maar eens goed na!), en door het feit van de sympathieke en grappige conversaties die deze mannen hebben met publiek en fans. Stab is een ludieke band van het uiteinde van België en scoorde in het Limburgse Hasselt (zeker op het dialect zeggen!) met een prachtige show, waar mogelijk hier en daar een aantal minpuntjes waren.

Gerezen uit het plaatsje Leeds, kwamen de mannen van Higher Power op het podium. De gelijkenissen met de andere band Turnstile, die we kennen van hun ultieme en fantastische parade van nineties oldschool hardcore punk, konden zich naast de bandleden van Higher Power plaatsen. De verschillen waren misschien dat Brendan en co. van Turnstile meer sfeer en meer interactie hadden, maar van muzikale stijl konden we evengoed zeggen dat een tweede formatie geboren is. Higher Power was misschien niet altijd even sterk in zijn vocalen, maar van muzikaliteit en techniek was hier absoluut verdomd sprake. Torenhoge technieken in gitaren en drum, die zorgden voor een dubbel gevoel, want aan de ene kant is Turnstile een hoogst gewaardeerde band en aan de andere kant is Higher Power ook een sterke concurrent. Higher Power had in Hasselt een sterke aanhang en men mocht eerlijk zijn, deze band was het ook echt waard! Kleine violent pits en -dancing was niet weg te slaan. Men zou graag Higher Power nog eens zien! Tot binnenkort!

De Nederlandse/Duitse formatie van Born From Pain sprong enkele maanden geleden als een doorn in het oog bij de bekendmaking van de affiche. Deze band die al zo’n grote reputatie heeft opgebouwd, met de goede en slechte momenten, brak in de Muziekodroom als pré-headliner een aantal harten. De laatste keren dat men deze band aan het werk zag, waren eerder mindere momenten. De verwachtingen waren hooggespannen, maar toen Born From Pain het podium opkwam en meteen de tonen inzetten met State Of Mind en Rise Or Die, werd het niet alleen heet onder onze voeten, maar ook onder de voeten van het gehele publiek. De violent dancing, de moshpits, de circle pits en de zware metal/hardcore breakdowns waren gewoonweg niet weg te slaan uit deze mannen van Born From Pain. Hoe hard dat het er ook tegenaan gaan, hoe liefdevoller Born From Pain werd. Met het nummer The New Hate explodeerde de Muziekodroom en werd het wel heel erg duidelijk waar deze metal/hardcore formatie voor staat en dit niet alleen door de mooie woorden van de zanger. Respect, liefde en passie zijn de woorden die we kunnen uiten naar deze formatie. Met de nummers Chokehold en Stop At Nothing wisten we wel zeker dat Born From Pain weer het noorderlicht heeft gezien. Prachtige set vol variatie!

Met de headliner, rechtstreeks uit hartje Los Angeles, beklommen de mannen van Terror het podium van de Muziekodroom. Elk nummer dat toen aan bod kwam, gaf voor enkele muzikale ganger in het publiek, een ludieke toon voor ofwel te violent dancen, te bashen of mee te headbangen. Op zo’n muziek kan men gewoon niet stilzitten. Met nummers als One With The Underdogs, Stick Tight, Overcome, Return To Strength en Spit My Rage kunnen we alleen maar onze eigen woede, agressie en andere emoties loslaten. De veelvuldigheid van crowdsurfers, stagedivers en sing-a-longs zeiden genoeg over de variatie die Terror maar weer met zich meebracht. Deze hardcore variatie van oude en nieuwe nummers waren een pracht van een sensatie om ons te vervoeren in een wereld waar alleen het echte hardcore gevoel overheerst. Andere nummers zoals The 25th Hour, No Time For Fools, Live By The Code, The Solution, Keep Your Mouth Shut en afsluiter Keepers Of The Faith gaf de fans, de die-hard-fans en de nieuwelingen een verrassend gevoel vol liefde, samenhorigheid en passie. Respect voor een band die het gemaakt heeft met steeds weer opnieuw verrassende tonen en muzikaliteit, bedankt aan de fans die steeds weer opnieuw er een boordevolle en sensationele show in de pit ervan maakten.

Bedankt eveneens aan Heartbreaktunes voor deze mooie show in het hartje van Hasselt. Je kan er steeds prat op rekenen dat het met deze organisatie dan in orde komt! Neem een kijkje in hun aanbod van concerten op hun website.