Review Thrashfest Classic 2011 @ Trix

zondag, 4 december, 2011

thrashfestThrashfest Classic, de naam zegt het zelf. Vijf bands die reeds sinds vele jaren hun sporen hebben verdiend in het thrash metal gebeuren traden in verschillende zalen doorheen Europa aan, waaronder Trix Antwerpen die voor deze gelegenheid dan ook goed vol was gelopen.

Mortal Sin mocht de spits afbijten. Ze waren iets vroeger begonnen aan hun set dan op het programma was aangegeven. Opvallend aan Mortal Sin is de ijzersterke stem van zanger Mat Maurer, een van de enige overgebleven leden van de originele bezetting. Ze speelden nummers van hun eerste twee cd’s en deden hun uiterste best het publiek mee te krijgen maar slaagden daar niet geheel in, beetje jammer want dit was best een aardige en sterke opener van de avond.

Heathen slaagde daar dan weer wel in. Een bewegelijke zanger, David White jutte het publiek volledig op maar de draagkracht van Heathen is de toch de muzikale omlijsting. De snijdende gitaren en harde drumsolo’s gaan gewoon door merg en been. Drie kwartier lang hielden ze het publiek in een stevige greep en zorgden zowaar voor een eerste mosh pit en crowdsurfers. Heathen zag en overwon.

De Duitse thrashers van Destruction kwamen bewijzen waarom ze tot een van de ‘big three of German thrash metal ‘behoren. Zanger Marcel 'Schmier' Schirmer schreeuwt nog steeds hard en scherp, de gitaarpartijen van Mike Sifringer gaan nog steeds door merg en been. Een technisch probleem met de gitaar van Schrimer werd opgevangen door een wel heen strakke drumsolo van Vaaver. Dit was dus ondanks die problemen wederom een heel sterk optreden van Destruction.

Over Sepultura zijn de meningen verdeeld. Sommigen vinden dat sinds Max Cavalera de band verliet Sepultura niet meer is wat ze geweest zijn. Puur muzikaal bekeken klinken ze nog steeds als vanouds, de typische thrash metal met een Braziliaans tintje zorgden voor een waar feestje, maar het dient gezegd te worden, zanger Derrick Green zijn stembereik is stukken minder dan deze van Cavalera en dat is wel te horen op de oudere nummers. Ze brachten zoals alle bands songs van hun eerste albums.

Exodus, een van de eerste thrash metal bands, waren de volgende. Kirk Hammett was ooit nog lid voor hij naar Metallica vertrok, Exodus heeft heel wat tegenslagen gehad. Van de originele bezetting schieten enkel Gitarist Gary Holt en drummer Tom Hunting nog over. De betreurde zanger Paul Balloff zijn vervanger Rob Dukes heeft misschien niet geheel diens stembereik maar kon al bij al toch overtuigen. Met een keiharde ‘in your face’ act met een setlist vol klassiekers grepen Exocus het publiek direct bij de keel om een uur lang niet los te laten. Zanger Dukes sloeg wild om zich heen en zette het publiek aan toch een circle pit en mosh, waar iedereen gretig op in ging. We kregen een vlijmscherpe en strakke act voorgeschoteld met als ‘kers op de taart’ een wall of death om het geheel af te sluiten.