Review Tribute to Wizz

zaterdag, 7 april, 2018

Eind 2016 verloor Philippe ‘Wizz’ Beauprez – oprichter van Wizz Wizzard en organisator van Wizzfest – de strijd tegen kanker. Om de nalatenschap van Wizz te vieren, werd afgelopen zaterdag een muzikaal eerbetoon op poten gezet. De gemeentelijke feestzaal van Lotenhulle, thuishaven van de wijlen muzikant, vormde het toneel van deze debuuteditie van Tribute to Wizz.  Tien groepen – waarvan zelfs enkele de oversteek vanuit het Verenigd Koninkrijk maakten – brachten een hulde aan Wizz.

Het was aan het drieluik Warckon, Eternal Breath en Ironborn om de spits van het festival af te bijten. Vooral het Geraardbergse Warckon wist muzikaal te bekoren. Het vroege tijdslot mocht dan wel een domper vormen, een streepje thrash metal gaat er steeds in. Het heavy metal gezelschap Ironborn was de eerste groep die het publiek aan het meezingen kreeg. Niet zozeer het eigen werk maar een cover van Saxon (Princess of the Night) lag hiervoor aan de basis. Thorium, met voormalige leden van Ostrogoth in de rangen, kon ik helaas niet meepikken. De reacties van het publiek achteraf deden me dit betreuren. Met het Britse Vice betrad veruit het jongste gezelschap van de avond het podium. Deze jonkies uit de regio van Manchester kregen de vuisten meermaals de lucht in. Dat ietwat teveel inspiratie bij Machine Head werd gehaald, moest het publiek erbij nemen. Het Londense Evyltyde, de melodische thrash metal van Guilty as Charged en de stoner rock van Diggeth kwamen als volgende aan de beurt. Bovenal de passage van Diggeth bleef bij. Muzikaal mocht dit Nederlandse trio dan wel de vreemde eend in de bijt vormen, aan aanstekelijke nummers geen gebrek.

Vrijdag stonden ze nog op het podium in Roeselare, een dag later prijken ze hoog op de affiche van Tribute to Wizz. We hebben het over Babylon Fire, een heavy metal groep die op de diensten van twee zangers beroep kan doen. De afwisseling tussen clean vocals en het hevigere gebrul deed bij momenten wat aan metalcore denken. Geen slechte prestatie maar onvergetelijk was het evenmin. Net voor de heren van Vicious Nature moesten opkomen, betrad de weduwe van Philippe Beauprez het podium. Duidelijk geëmotioneerd nam ze de moeite om iedereen van de organisatie tot het aanwezige publiek te bedanken. Aan Vicious Nature de eer om het festival af te sluiten. Deze Engelse groep met voormalige leden van Cloven Hoof en Marshall Law in de rangen maakte een meer dan behoorlijke indruk. Naast heel wat nummers van de nieuwe EP VII passeerden eveneens Under the Hammer (Marshall Law) en Symptom of the Universe (Black Sabbath) de revue. Britse heavy metal met een hoog meebrulgehalte: als afsluiter kon dit tellen!