Review Wardruna Kvitravn livestream: intimiteit met je televisie

vrijdag, 26 maart, 2021

Wardruna stelde hun nieuwe album Kvitravn voor zoals de meeste bands dit nu doen, met een online show. Het werd een intieme, zeer mooie show. Toch zo intiem als je kan worden met een Chromecast en je televisie.

Ik zette me klaar in de zetel, hoorn gevuld met lekkere mede, klaar om mij een anderhalf uur te laten onderdompelen in de Dark Folk waar Wardruna om bekend staat. Mijn gedachten gingen al naar de donkere bossen in het noorden, gezeten op de rug van de Witte Raaf, zoals de titel van het album aangaf. Vliegend over de Fjorden, gapend naar het prachtige schouwspel van het Noorderlicht. Ik kwam daarom een beetje licht bedrogen uit. De livestream begon met een interview met zanger Einar Selvik, dat zeker een kwartier duurde. Het haalde me een beetje uit mijn mindset, zijnde het niet dat Selvik een zeer interessant en aimabel man is, dat met liefde over zijn muziek praat.

Maar goed, tijd voor het echte werk. Na een titelscherm verscheen de band In een volledig zwart decor. Dit decor zou nog plaats maken voor mensen met toortsen en prachtige beelden die me meteen terug transporteerde naar het Hoge Noorden. Dat was toch het grote voordeel van deze livestream. Je werd meteen ingedompeld, door de verschillende camerastandpunten en beelden die je tentoongesteld werden. Jammer genoeg deed ik deze reis alleen, in mijn zetel. In een concertzaal heb je bijna heel de tijd hetzelfde gezichtspunt, maar het maakt het geheel toch meer een echte belevenis, wat een band als Wardruna er ook telkens van maakt.

Muzikaal was alles enorm goed gemixt en georchestreerd. De zang kwam er loepzuiver door en elke gespeelde noot was perfect hoorbaar, ook iets dat in een concertzaal niet altijd mogelijk is. Dit album verdient het om in een zaal live gespeeld te worden, maar we waren toch enorm blij dat dit een uitstekend alternatief was. Naast de nieuwe nummers, was er ook ruimte voor ouder werk, zoals het prachtige Bjarkan of het in het Skalds gezongen Voluspa. Dat laatste deed me zin krijgen om een nieuw karakter te maken voor mijn Dungeon & Dragons campagne, zo hard zat ik in het nummer, en in het optreden.

Na het traditionele slot van Helvegen kwam het oorverdovend applaus vanuit mijn zetel. Ik heb echt rechtop gestaan, zo goed was deze livestream. Jammer genoeg geen tijd om met andere mensen nog gezellig na te keuvelen boven pot en pint, maar gelukkig was de pc niet te ver om voor de zoveelste keer Skyrim op te starten. Draken zijn geen witte raven, maar qua immersiteit staan ze toch enorm dicht bij elkaar.